تلاش فیسبوک برای ساخت یک دوربین فوق پیشرفته

کدخبر: ۲۱۱۵۴۶
زومیت:فیس‌بوک در کنفرانس توسعه‌دهندگان F8 امسال اعلام کرد که با شرکت سینمای دیجیتال رد برای توسعه‌ی یک دوربین واقعیت مجازی پیشرفته همکاری می‌کند.
تلاش فیسبوک برای ساخت یک دوربین فوق پیشرفته

فیس‌بوک در کنفرانس F8 امسال از برنامه‌اش برای توسعه یک دوربین واقعیت مجازی پیشرفته خبر داد. این دوربین که با همکاری شرکت رد ساخته می‌شود، توانایی تصویربرداری با ۶ درجه آزادی دارد که 6DoF نامیده می‌شود. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تصاویری خلق کند که به‌صورت همزمان در یک محیط واقعیت مجازی نمایش داده شوند. این محصول که هنوز قیمت و زمان عرضه‌‌ی آن مشخص نشده است یک موفقیت بزرگ برای تلاش‌های فیس‌بوک در توسعه پلت‌فرم Surround 360 محسوب می‌شود. محصول جدید فیس‌بوک و رد می‌تواند یک پیشنهاد جذاب برای فیلم‌سازان و سایر هنرمندانی باشد که می‌خواهند آثار هنری و سرگرمی با کیفیت عالی خلق کنند.

برایان کابرال، یکی از مدیران رده‎بالای بخش مهندسی فیس‌بوک که تخصصش تصویربرداری محاسباتی است، می‌گوید:«یک سال پیش ما به دنبال یافتن یک شریک سخت‌افزاری مناسب برای ارائه این تکنولوژی می‌گشتیم. اما فقط به دنبال بهترین کیفیت تصویر نبودیم، بلکه خواستار یک پلت‌فرم مناسب برای مدیریت گردش کار و همچنین انتقال تصاویر و آماده کردن تصاویر گرفته‌شده برای خلق یک تجربه واقعیت مجازی با کیفیت نیز بودیم.»

 

Facebook VR camera

طی دو سال گذشته، فیس‌بوک در حال انتقال این مفهوم به بازار دوربین‌ تصویربرداری بود که دوربینی با قابلیت‌هایی که به آن اشاره شد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. در معرفی پلت‌فرم Surround 360 در سال ۲۰۱۶ که نسخه اولیه دوربین واقعیت مجازی فیس‌بوک با به‌کارگیری ۱۷ لنز در جهت‌های مختلف عرضه شد، یک فایل متن‌ باز از ویژگی‌های سخت‌افزاری دوربین مورد نظر فیس‌بوک نیز انتشار یافت. ایده‌ این بود که به شرکت‌های ساخت دوربین و سایر شرکت‌هایی که در حوزه ساخت محصولات سخت‌افزاری تجربه دارند کمک کند تا بتوانند محصول مناسبی به بازار عرضه کنند. این محصول باید به شرکت‌های فیلم‌سازی و هنرمندان کمک کند تا با استفاده از آن، تجربه واقعیت مجازی بهتری به دارندگان هدست‌های واقعیت مجازی مانند آکیولس ریفت عرضه کنند.

فیس‌بوک در آن زمان تمایلی به قرار دادن برند خود روی این محصول یا فروش مستقیم آن نداشت. در عوض قصد تحریک بازار تولید تصاویر واقعیت مجازی را داشت تا کاربران هدست‌‌های واقعیت مجازی مانند آکیولس و سایر کسانی که به دیدن محتوای ویدئویی ۳۶۰ درجه روی گوشی‌ هوشمند خود علاقه دارند بتوانند به محتوای کافی و باکیفیت دسترسی داشته باشند. یک سال بعد نیز تیم پروژه Surround360 یک نسخه بهبودیافته از دوربین واقعیت مجازی فیس‌بوک را با آرایه‌ای از ۲۴ لنز در جهت‎های مختلف ارائه کرد. 

 

Surround360 camera

این لنز‌ها قابلیت ثبت تصاویری با کیفیت 8K و فرمت 6D0F داشتند. این قابلیت‌ها کیفیت تصاویر واقعیت مجازی ایجادشده را به‌صورت قابل توجهی افزایش ‌می‌داد و کاربران می‌توانستند با حرکت طبیعی در تمامی جهات، واقعیت مجازی بی‌نظیری تجربه کنند. 

 

کابرال در این باره می‌گوید:«ما از تمامی تجربیات و آموخته‌هایمان در دوسال گذشته و از دوربین‌ها و الگوریتم‌هایمان برای تصمیم‌گیری درباره نحوه همکاری و همچنین طراحی دوربین‌های جدید استفاده کردیم ... ما بازخوردهای بسیاری از افرادی که نمونه‌های آزمایشی ما را تست کردند و سایر افراد فعال این صنعت درباره نحوه استفاده از دوربینمان دریافت کردیم. تعداد زیادی از بازخوردها درباره راحت بودن استفاده از محصول ما بود.»

در حال حاضر با همکاری شرکت رد به نظر می‌رسد فیس‌بوک بالاخره توانسته است یک شریک تجاری مناسب با شهرت فراوان در هالیوود و همچنین بین فیلمسازان مستقل پیدا کند. این همکاری می‌تواند به آن‌ها در رسیدن به هدفشان برای عرضه تصاویر واقعیت مجازی باکیفیت به بازار کمک کند. فیس‌بوک می‌خواهد محصولش را به فیلم‌سازان حرفه‌ای عرضه کند. کابرال می‌گوید:«هدف ما ارائه‌ی بهترین ابزار به خلاق‌ترین فیلم‌سازان است.»

فیس‌بوک و شرکت رد هنوز تصویر یک نمونه اولیه یا یک رندر از محصولشان ارائه نکرده‌اند و قیمت این محصول نیز هنوز رد مشخص نیست. اما از آنجایی که می‌دانیم محصولات این شرکت قیمت‌هایی بین ۵ تا ۱۵ هزار دلار دارند و قیمت بعضی محصولاتش تا ۵۰ هزار دلار نیز می‌رسد، می‌توان حدس زد که این محصول جدید قطعا گران‌قیمت خواهد بود. فیس‌بوک هنوز به دنبال تصاویر واقعیت مجازی با کیفیت بیشتر است؛ چرا که باعث می‌شود هدست‌های آکیولس و پلت‌فرم‌های ویدئومحور این شرکت جذاب‌تر به نظر برسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید