مراسم عمامه‌گذاری فرزند سید حسن خمینی به روایت شاهد عینی

کدخبر: ۲۱۱۸۴۲
مشکل برخی در واقع با خود عمامه است و از این رو پاره ای واکنش‌ها در فضای مجازی قابل انتظار بود و چه بسا اگر دوری خانواده امام از قدرت نبود حجم بسیار بیشتری را شاهد بودیم ...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عص ایران، یکی از حاضران در مراسم عمامه‌‌گذاری و ملبس شدن سید احمد خمینی (فرزند نوادۀ اما‌م خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی) به لباس روحانیت که روز چهارشنبه نیمۀ شعبان برگزار شد ادعای تجملاتی بودن این آیین را کاملا دروغ و نامربوط توصیف کرد و گفت: اتفاقا به عکس، خیلی هم ساده و جمع و جور برگزار شد با این که مناسبت اصلی جشن نیمۀ شعبان هم بود.

وی یادآور شد: شمار میهمانان هم چندان زیاد نبود و با این حال از طیف‌های متنوعی دعوت شده و آمده بودند.

به گونه ای که نه تنها روحانیون متمایل به چپ سنتی و اعضای سابق دفتر امام که دو چهره مشهور فوتبالی (علی پروین و علیرضا منصوریان سرمربیان پیشین پرسپولیس و استقلال) هم دعوت شده بودند و جالب است بدانید که محمد علی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی‌نژاد و فرزندش نیز حاضر بودند هر چند که کمتر کسی با آنان خوش و بش می‌کرد.

[مشاهدات یکی از حاضران از مراسم عمامه‌گذاری فرزند سید حسن خمینی/ کاملا ساده بود]

به اعتقاد این میهمان مراسم، انتقادها دلایل مختلفی دارد. کسانی با بیت امام و خصوصا با سید حسن مشکل دارند و استقلال سیاسی یا تکاپوی فقهی او را بر نمی‌تابند و در مواقع نه با برنامه‌هایی که برگزار می‌کند که با مواضع او هرچند با ملاحظات فراوان اعلام می کند مشکل دارند.

برخی نیز خرده می‌گیرند که چرا مراسم جداگانه برگزار شده و این را در نظر نمی‌گیرند او در خانواده ای کاملا روحانی بالیده است.

وی این موضوع را هم البته انکار نمی‌ کند که کسانی که با اصل جمهوری اسلامی و روحانیت مشکل دارند ناخرسندند و به تعبیر احمد جوان اصل مشکل شان در واقع با خود عمامه است نه عمامه گذاشتن و از این رو پاره‌ای واکنش‌ها در فضای مجازی قابل انتظار بود و چه بسا اگر محبوبیت سید حسن و دوری خانواده امام از قدرت نبود حجم بسیار بیشتری را شاهد بودیم پس در همین حد غیر طبیعی نیست.

این حاضر در مراسم در عین حال تأکید کرد: در نظر داشته باشید که حسینیه جماران به خاطرِ خاطره امام خمینی ابهت خود را حفظ کرده و هر قدر هم ساده باشد تاثیرگذار است و احتمالا آنان که مراسم را تشریفاتی و تجملاتی می دانند اگر حاضر بوده‌اند تحت تأثیر روح خاص حاکم بر جماران قرار گرفته‌اند که همچنان پس از سی سال آکنده از نام و یاد رهبر فقید انقلاب است وگرنه یک عمامه‌گذاری ساده و پذیرایی ناهار با یک نوع غذای ساده و معمولی را نمی‌توان تشریفات دانست.

نکات دیگری که برای این فعال رسانه ای جالب آمده از این قرار ذکر شد:

- نخست این که انتظار حضور رییس جمهوری پیشین و اصلاح طلب هم وجود داشت ولی به دلایلی که اعلام نشد و شاید قابل حدس باشد او نیامد هر چند قطعا اگر آقای خاتمی هم می آمد فضای تندتری در رسانه های مخالف شکل می گرفت.

- اعلام عمامه گذاری به دست آیت الله محقق داماد غالب حاضران را به یاد دکتر مصطفی محقق داماد انداخت حال آن که منظور برادر او بود که خود از فقهاست و در زمرۀ مراجع هم احصا می‌شود. او سید احمد جوان را نصیحت کرد و در عین حال گفت: همه روحانیون باید مراقب باشند چون اگر نیت آنان از پوشیدن این لباس خدمت نباشد ریا محسوب می‌شود و چه بسا یک عمر در مظان این اتهام قرار گیرند.

- یکی دیگر از حاضران مهدی هاشمی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. دربارۀ حضور او هم شایعاتی ساخته و پرداخته شده حال آن که کافی است در نظر بگیریم در اعیاد به زندانیان مرخصی می‌دهند و خانه پدری او در جوار حسینیۀ جماران قرار دارد. (این خانه البته در حال حاضر به صورت خانه- موزه درآمده است).

- این نکته که شهرداری تهران در مدیریت قبلی بی‌آن که هویت جماران را دست‌خوش تغییر کند این منطقه را با همان حال و هوای دوران اقامت امام حفظ کرده و اگر چه ساخت وسازهایی صورت می‌پذیرد اما بافت منطقه همچنان خاطره‌انگیز است نیز برای حاضرانی که در دهه 60 نیز به این منطقه می‌رفته اند جالب است تا جایی که قدم زدن در کوچه های اطراف نیز به یکی از جاذبه های منطقه بدل شده است.

جالب است بدانیم خود سید حسن خمینی نیز در جوانی ملبس شده بود و سنت و توصیۀ پدر را ادامه داده و همین که سید احمد پس از معمم‌شدن هم در فضای مجازی پست می‌گذارد حاکی از آن است که قصد ندارد ارتباط خود را با نسل جوان از دست دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید