پیامدهای خروج آمریکا از برجام به روایت واشنگتن‌پست؛ احتمال خروج ایران ازNPT

کدخبر: ۲۱۱۹۵۵
اقتصادنیوز: روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ امروز خود به بازگشت تحریم‌های ایران در صورت خروج دونالدترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از برجام پرداخت. این روزنامه با تقسیم تحریم‌های ایران به دو بخش تاکید کرد:« در تحریم‌های موضوعی بخشی از اقتصاد ایران از جمله صادرات نفتی هدف قرار گرفته‌اند، در این زمینه تحریم بانک مرکزی مورد توجه ویژه قرار دارد. طبق برنامه موعد تمدید لغو این تحریم‌ها ۲۲ اردیبهشت ماه است.» این روزنامه در ادامه نوشت:«بخش دوم تحریم‌موسوم به تحریم‌های مصداقی متوجه بیش از ۴۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی است. تمدید این تحریم‌ها در بیستم تیرماه مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه در ادامه به گزینه‌های پیش روی دونالد ترامپ در مواجهه با این تحریم‌ها پرداخت و تاکید کرد:« یکی از گزینه‌های ترامپ برگرداندن هر دو مدل تحریم‌ها است. این اقدام نقض صریح برجام به شمار رفته وهزینه‌های متعددی برای آمریکا ومتحدانش به همراه دارد. راه دوم اما برگردان تحریم‌های دسته اول است. در این صورت فرصتی 180 روزه به متحدان ایالات متحده و سایر کشورها داده می‌شود که به تدریج واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. فرصتی که موجب خواهد شد این کشورها از جریه‌های بانکی آمریکا مصون بمانند.»

تحلیلگر  این روزنامه در ادامه تاکید کرد:« مخالفان آمریکایی برجام، طرفدار راه دوم هستند. آنان براین باورند که با برگرداندن تدریجی تحریم‌ها، می‌توان ابزاری جدید برای فشار برای ایران به وجود آورد و ایران را به پذیرش اصلاحیه بر توافق هسته‌ای متقاعد کرد. در مقابل حامیان برجام تاکید دارند که عملا فرصت 180 روزه  نقض برجام است و قاعدتا شرکت‌ها وکشورهای طرف قرارداد با ایران از واهمه اقدامات تنبیهی ایالات متحده از بازار ایران خارج خواهند شد. این رویداد عملا انگیزه ایران برای ماندن در برجام را از بین خواهد برد. اروپا نیز در این روند امکانی برای نجات این تو افق نخواهد یافت»

واشنگتن پست در پایان این یادداشت نوشت:« با آغاز دوره ۱۸۰ روز و نقض برجام، ایران دیگر تعهدی در برابر پروتکل الحاقی «ان.پی.تی» نخواهد داشت و این به معنای کاهش شدید دسترسی بازرسی‌های بین‌المللی به سایت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود. ایران در مواجهه با این اقدام ترامپ ممکن است از این پروتکل نیز خارج شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید