پیروزی حزب کارگر در انتخابات شورای محلی انگلیس

کدخبر: ۲۱۱۹۵۸
اقتصاد نیوز : نتایج منتشرشده از انتخابات محلی و انتخابات مربوط به‌گزینش شهرداران شماری از شهرهای انگلیس، ولز و اسکاتلند، در روز شنبه مؤید پیروزی حزب کارگر است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا ،بر اساس نتایج اعلام‌شده، حزب کارگر به رهبر جرمی کوربین با 2 هزار و 350 کرسی موفق به کسب 74 شورای محلی و حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می با یکهزار و 332 کرسی موفق به کسب 46 شورای محلی گردید. حزب کارگر ضمن حفظ اکثریت شورای های محلی، 77 نفر نیز به تعداد نمایندگان خود افزوده و حزب محافظه‌کار با از دست دادن 33 نماینده به نسبت انتخابات قبلی، درمجموع کنترل دو شورای شهر را نیز ازدست‌داده است. 

این در حالی است که قبل از انتخابات از حزب کارگر توقع پیروزی بزرگ‌تری می‌رفت. به گفته تحلیلگران انتظار می‌رفت حزب کارگر همه شوراهای شهر داخل لندنِ را کسب کند. به‌ویژه در منطقه کنزینگتون و چلسی که سال گذشته شاهد فاجعه آتش‌سوزی در برج مسکونی گرنفل بود، توقع این بود که این شورا از دست محافظه‌کاران خارج شود. 

به‌این‌ترتیب بزرگ‌ترین موفقیت حزب حاکم محافظه‌کار در لندن حفظ سه شورایی است که به‌طور سنتی همواره در اختیار آن‌ها بوده است: کنزینگتون، وستمینستر و وانزورث. حزب محافظه‌کار همچنین شورای محله ریچموند را به حزب لیبرال دموکرات واگذار کرد و تعداد نمایندگان انتخابی حزب محافظه‌کار در لندن به‌شدت کاهش‌یافته است. 

خارج از لندن یکی از پیروزی‌های حزب کارگر، به دست آوردن شورای شهر پلیموث است. جرمی کوربین، رهبر حزب، صبح جمعه برای تبریک نتیجه انتخابات به این شهر رفت و در سخنانی در جمع فعالان حزبی این پیروزی را نشانه بازگشت حزب کارگر به این بخش از کشور معرفی کرد.

حزب لیبرال دموکرات که در سال‌های گذشته به‌شدت محبوبیت خود را ازدست‌داده بود، در این انتخابات توانست با 75 نماینده بیشتر از انتخابات قبلی و تعداد کل 536 نماینده، کنترل 9 شورای شهر را به دست بگیرد. 

از شگفتی‌های انتخابات اخیر می‌توان به محو شدن حزب یوکیپ (حزب استقلال مملکت متحده) اشاره کرد که بدون کسب هیچ شورای شهری، فقط 3 نفر از کاندیداهای آن رأی لازم را کسب کرده‌اند. این حزب به نسبت انتخابات دوره قبل شوراهای شهر، 123 نماینده ازدست‌داده است که بزرگ‌ترین شکست در این انتخابات محسوب می‌شود. گفته می‌شود با به ثمر رسیدن شعار این حزب، یعنی خروج از اتحادیه اروپا، رأی‌های این حزب اکنون به سبد حزب محافظه‌کار برگشته است. بیشترین کاهش تعداد نماینده‌ها بعد از حزب یوکیپ، متعلق به حزب محافظه‌کار است. 

در محله بارنت در لندن، حزب کارگر مجبور شد شورای شهر را به حزب محافظه‌کار واگذار کند. گفته می‌شد جنجال‌های اخیر در مورد یهودستیزی در داخل حزب کارگر موجب شده است که این محله که محل تمرکز شهروندان یهودی است، از حزب کارگر روی‌گردان شود. 

همچنین گزارش می‌شود حزب لیبرال دموکرات که در انتخابات گذشته متحمل شکست بسیار سختی شده بود، کم‌کم در حال بازگشت به صحنه است. این حزب توانست شورای شهر ریچموند در لندن را که قبلاً به حزب محافظه‌کار واگذار کرده بود دوباره به دست بیاورد. 

درمجموع حزب حاکم و شخص نخست‌وزیر از اینکه نتایج انتخابات کمتر ازآنچه تصور می‌شد برای حزب محافظه‌کار فاجعه‌بار بوده است، نفس راحتی خواهند کشید. 

در یک تصویر کلی، دو حزب بزرگ محافظه‌کار و کارگر هیچ‌کدام نسبت به انتخابات قبلی تغییر چشمگیری نداشته و کم‌وبیش در یک حالت توازن قرار دارند. از سوی دیگر بزرگ‌ترین برنده این انتخابات را می‌توان حزب لیبرال دموکرات و بزرگ‌ترین بازنده را حزب یوکیپ معرفی کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید