گزارش درباره وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق نتیجه تهدید بولتون بود

کدخبر: ۲۱۲۱۵۴
یک کارشناس مسائل سوریه به نقل از رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد گزارش وجود تسلیحات شیمیایی در عراق تحت فشار مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا تنظیم شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «کریس کانتان»، کارشناس مسائل سوریه و نویسنده کتاب «جنگ قریب الوقوع در سوریه» در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک از سنگ اندازی و کارشکنی های غرب در خصوص فعالیت های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انتقاد کرد.

او که در حال حاضر یکی از تحلیلگران مسائل سوریه است، گفت: هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، چندی پیش روسیه و سوریه را متهم کرد که اجازه ورود کارشناسان  سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی را به دوما نداده اند. واقعیت این است که ماموران سازمان وارد دوما شده و نمونه برداری کردند. این موضوع نشان می دهد دولت سوریه هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و  احتمالا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به آنچه می گوید اعتقاد ندارد.کارشناسان سازمان بیش از 100 نمونه از دوما جمع آوری کردند و به آزمایشگاه های خود بردند. آنها قرار است حتی بدن برخی از قربانیان را کالبد شکافی کنند. مطمئنا این خبر چندان خوبی برای آمریکا و متحدانش نخواهد بود.

وی افزود: سازمان منع سلاح های شیمیایی، یک گروه بی طرف و خنثی است. اما واقعیت این است که آنها به شدت از سوی غرب تحت فشار قرار می گیرند. نخستین رئیس سازمان منع سلاح های شیمیایی پیش از این به من گفته بود زمانی که سازمان در نمونه های خود اثری از وجود سلاح شیمیایی در عراق نیافت از سوی جان بولتون تهدید شد تا گزارش بر اساس آنچه مورد نظر آمریکا و غرب است، تنظیم شود. آنها فرزندانش را نیز تهدید کرده بودند. این نوع فشارهای غرب، بدون شک بر نتایج گزارش های سازمان تاثیر می گذارد. همانطور که بعدها مشخص شد هیچ سلاح شیمیایی در عراق وجود نداشته است.

نویسنده کتاب «جنگ قریب الوقوع در سوریه» در ادامه به گزارش مبهم سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی پرداخت و گفت: به جریان مسمومیت جاسوس دو جانبه در سالزبری توجه کنید. ماه گذشته سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی گزارشی بسیار مبهم منتشر کرد که در آن هیچ اشاره ای به عامل اعصاب یا هر آنچه غرب مدعی بود، نشده بود. رد پای تهدید مقامات این سازمان ممکن است در نتایج کارشناسی دوما نیز تکرار شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید