شهر داری تهران بیش از حد موازی کاری دارد

کدخبر: ۲۱۲۲۹۷
کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از مردم گفت: مسئله ترافیک و آلودگی هوا مهمترین مسائل شهر تهران است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمود حسینی یکی از کاندیدای شهرداری تهران در شصت‌ و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران برنامه‌های خود را برای اداره شهر در صحن علنی مطرح کرد.

حسینی در ابتدای سخنانش گفت: با بیان اینکه نمی‌توان با شیوه‌های سنتی ابر شهر تهران را اداره کرد. کیفیت زندگی در شهر تهران پایین است و باید از این وضعیت به هر قیمتی خارج شد؛ با توجه به اینکه شورای شهر دوره پنجم با رویکرد اصلاح‌طلبانه توسط مردم انتخاب شده است، انتظاراتی بر ذهن مردم با این رویکرد به وجود آمده که اعضای شورا در صدد پاسخگویی به این انتظارات هستند. همچنین مدیریت شهری و شهرداری موظف به پاسخگویی به انتظارات مردم است.

کاندیدای شهری تهران افزود: وقتی از اصلاح‌طلبی صحبت می‌کنیم، دو عنصر مهم مردم سالاری و مشارکت و نقش دادن به مردم در سطوح مختلف مطرح می‌شود. تاکنون در تجربه مدیریت شهری این رویکرد عملیاتی نشده است و باید از تجربه پذیرفته شده مهم دنیا تحت عنوان حکمروایی خوب شهری استفاده کنیم.

روشهای تحقق حکمروایی شهری

وی تحقق حکمروایی شهری را مگر با مشارکت شهروندان میسر ندانست و گفت: در حکمروایی شهری باید برای تمام ذی‌نفعان نقش تعیین شود و با نظرات آنها برنامه‌های مدیریت شهری محقق شود.

حسینی با تاکید بر اینکه هدف راهبردی او تبدیل مدیریت شهری به حکمروایی خوب شهری است، گفت: در حکمروایی خوب شهری مسئولیت‌پذیری، شفافیت، کارایی، اجماع‌پذیری، حاکمیت قانون و عدالت در دستور کار است و ارزشهای‌ این سبک عدالت، مشارکت، امنیت و اخلاق است.

وی افزود: قبل از استقرار نظام حکمروایی خوب در سطح شهر باید از نهاد شهرداری آغاز کنیم. در این راستا اصلاح ساختار با رویکرد چابک‌سازی و افقی سازی در دستور کار است. باید سازمان اداره شهر را با رویکرد محله‌محوری و نظام ارزیابی عملکرد و نظارتی مستقر کنیم؛ همچنین هماهنگی میان برنامه‌ها و رابطه‌ها باید اصلاح شود. در حال حاضر رابطه معقولی در این زمینه برقرار نیست و هرم شهرداری تهران روی قاعده قرار ندارد.

کاندیدای شهری تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران موازی کاری به وفور دیده می‌شود، گفت: باید کانون‌های ارزیابی مدیران را مستقر کنیم. من تجربه یک دوره طولانی مدیریت منابع انسانی را دارم و کانون‌های ارزیابی را خود تاسیس کردم و یکی از ارزیابی‌هایی که در حکمروایی خوب شهری با آن مواجه می‌شویم، شهر هوشمند است.

مزایای شهر هوشمند در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان

وی با بیان اینکه شهر هوشمند به معنای استفاده از دوربین‌های مدار بسته، اینترنت در سطح شهر و میدان‌های اصلی و استفاده از فناوری روز دنیا نیست، گفت: شهر هوشمند به معنای استفاده موثر از داده برای تصمیم‌گیری‌های مهم شهر است.

حسینی افزود: در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باید عملیات شهری و خدمات کارایی داشته باشد، همچنین یکپارچه‌سازی خدمات به صورت اثربخش و کارا محقق شود و بحث شفافیت از طریق شهر هوشمند مدیریت شود.

کاندیدای شهرداری تهران یکی از سرمایه‌های شهرداری تهران را داده‌های آن دانست و گفت: بخش زیادی از داده‌های مورد نیاز شهر در شهرداری موجود است و باید در این راستا الگوی تصمیم‌گیری مدیران را از سلیقه‌ای به داده‌ محور تغییر دهیم، امور مربوطه را رصد کرده و اطلاعات دقیق را در اختیارات کسانی قرار دهیم که علاقه‌مند به استفاده از اطلاعات در راستای بهبود کیفیت زندگی شهر هستند.

وی با بیان اینکه برنامه من برای اداره شهر تهران سه محور اصلی دارد گفت: بازآفرینی شهری با رویکرد محله‌ محوری، اقتصاد شهری برپایه منابع پایدار و کاهش مسئله ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی سه محور اصلی برنامه‌های من است که تمام مسائل شهری را در زیر مجموعه خود شامل می‌شود.

مهمترین مشکلات شهر تهران

حسینی با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از مردم، گفت: مسئله ترافیک و آلودگی هوا مهمترین مسائل شهر تهران است، همچنین اقتصاد شهری بر پایه اقتصاد پایدار به عنوان یک الزام در شرایط کنونی مد نظر شورا می‌باشد، در این راستا باید ساختار جدیدی را در نحوه اداره شهر مشارکت و نقش مردم تعریف کنیم.

وی با اشاره به رویکرد اول مبنی بر باز آفرینی شهری با رویکرد محله محوری گفت: محله محوری توجه به میراث معنوی طبیعی و ملموس، توجه به نابسامانی‌های سیما و منظر شهر، سلامت و رفاه اجتماعی، عدالت و دسترسی به زیرساخت‌ها ایمنی و تاب‌آوری که حائز اهمیت است در دستور کار می‌باشد، همچنین برای توسعه اقتصاد شهری باید به توسعه پایدار اقتصاد شهری و مدیریت منابع و مصالح توجه کرد.

کاندیدای شهری تهران افزود: حمل و نقل ترافیک و مسائل زیست محیطی و انواع آلودگی مکمل مواردی هستند که زیر مجموعه رویکرد رسیدگی به حمل ونقل شهری و آلودگی هوا می‌باشد.

نقش رویکرد محله محوری در اداره شهر

حسینی با بیان اینکه بازآفرینی شهر با تعلق اجتماعی و کرامت مکانی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: با این روش نهاد مردم تقویت می‌شود، اجتماعات محلی توسعه می‌یابد، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران جذب می‌شود و همچنین هماهنگی در سطح ملی استانی و محلی محقق می‌شود. برای رسیدن به این مهم باید از مداخله مستقیم شهرداری در محله‌ها پرهیز کرد.

وی در خصوص سیاست‌های توسعه محله‌ها گفت: سیاست این رویکرد جامعه‌نگر، تاب‌آور و فرایند محور است، تعامل بین دستگاهی و تمکین عقل و خرد جمعی، مشارکت حداکثری ذی‌نفعان و نظر سنجی از تمام ذی‌نفعان و کنشگران در دستور کار است. لازم به ذکر است کنشگران بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری، دولت، مردم، سرمایه‌گذاران و سمن‌ها هستند.

کاندیدای شهری تهران افزود: برای رسیدن به حکمروایی خوب شهری بخشی از اختیارات به محلات واگذار می‌شود.

تهران به مرز اشباع رسیده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای رسیدن به حکمروایی شهری تغییر ساختار نیاز است، گفت: باید از وضعیت کنونی اداره شهر خارج شویم. واقعیت امر این است که تهران به مرز اشباع رسیده است و باید مسیر اداره شهر تغییر کند؛ در این راستا وزارت راه و شهرسازی مصوبه‌ای در سال 95 از هیأت دولت مبنی بر تغییر شرکت بهسازی وزارت راه به سازمان بازآفرینی شهری کشور دریافت کرد، همچنین در مجموع وزارت راه‌ و شهرسازی سازمان عمران شهرداری‌ها با سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری‌ها ادغام شد.

حسینی تصریح کرد: در افق برنامه ششم سازماندهی به 1334 محله در دستور کار است که از این رقم 102 محله در اولویت برنامه است.

کاندیدای شهرداری تهران احیای هویت محله را از طریق ایجاد حس تعلق به مکان میسر دانست و گفت: اگر محلات به گونه‌ای باشد که مراکز مورد نیاز مردم که در آن موجود باشد، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود. باید مسجد، استخر، مراکز آموزشی، درمانی در شعاع نزدیک به هم در یک محله موجود باشد تا مردم بدون استفاده از وسایل نقلیه به آن‌ها دسترسی یابند.

لزوم تاسیس شورای اجتماعی شهر تهران

وی تأسیس شورای اجتماعی شهر تهران را یکی از الزامات شهر دانست و گفت: شورای اجتماعی در استان‌ها موجود است، اما در سطح شهر جای خالی آن ملموس می‌باشد. باید شورایی مرکب از سازمان‌های دولتی، غیر دولتی، احزاب، جامعه مدنی و انجمن‌های علمی تخصصی تشکیل دهیم تا مسائل را اولویت بندی کرده و راه کارهای آن‌ها مطرح شود. ارتقای فرهنگ گفتگو با توسعه محلات محقق می‌شود.

حسینی  خاطر نشان کرد: باید شهر تهران را به عنوان شهر چند فرهنگی معرفی کرد و برای به رسمیت شناختن اطلاعات فرهنگی مهاجرین تلاش کرد. در این راستا باید آگاه‌سازی آموزشی، توانمندسازی شهروندان، تقویت مراکز مشاوره روانشناسی محلی، افزایش فضای باز عمومی، کاهش مناطق بی دفاع شهری و تعیین نشانه‌ها و هویت‌های محلی در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه محله محوری نوعی از دموکراسی واقعی محله است، گفت: نباید مردم سالاری را تنها در زمان انتخابات مورد توجه قرار داد؛ بلکه در نهادهای مختلف زندگی اجتماعی باید دموکراسی و مردم سالاری را پیش رو بگیریم.

کاندیدای شهرداری تهران مکان‌یابی برای ایجاد مراکز تجاری را امری مهم دانست و گفت: باید برای دسترسی همه شهروندان به مراکز تجاری به محلات توجه کرد و در ارزیابی ادواری که به صورت مرتب انجام می‌گیرد، نظر شهروندان محلی را پرسید.

حسینی  با بیان اینکه رونق اقتصاد شهر بر پایه ظرفیت‌های محلی، منطقه‌ای و ملی است، گفت: با توسعه محلات اقتصاد شهر رونق پیدا می‌کند و با درآمد مردم، برای شهرداری نیز درآمد حاصل می‌شود. با توجه به اینکه قالب درآمد پایدار شهری مبتنی بر عوارض دریافتی از مردم است، نمی‌توان از مردم فقیر درآمد پایدار حاصل کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید وضعیت نسبی شهر تهران مشخص شود، گفت: از نظر مالی خودرو، هنر و خدمات و سینما تهران حرف اول را می‌زند. اما باید وضعیت نسبی تمام این‌ها مشخص شود و سهم درآمد از کل ارزش افزوده افزایش یابد.

سرمایه های ملی تهران

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از هزار و 500 ابنیه تاریخی در تهران موجود است، گفت: تهران قدمتی بیش از 233 سال ندارد اما سرمایه‌های نمادینی چون دارالفنون، مجلس شورای اسلامی و شهر ری را که جزو سرمایه‌های ملی ما هستند، در خود دارد.

حسینی  با تأکید بر اینکه مدیریت منابع و مصالح نظام تأمین مالی شهرداری باید اصلاح شود، گفت: در این راستا نظارت هدفمند بر هزینه‌ها شفافیت و انضباط مالی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آسایشگاه سالمندان کهریزک و خیریه محک گفت: این دو جلوه‌های بارز مدیریت مؤثر و مدرن هستند که از یک نظم به خصوص شکل گرفتند.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه اولویت‌بندی در اتمام پروژه‌های مهم نیمه کار حائز اهمیت است، گفت: باید تمام ذی‌ نفعان در پروژه‌های نیمه تمام مشارکت کنند؛ نیروهای شهرداری ساماندهی شوند و در اجرا و ارائه خدمات شهری اجتماعی نظارت کنند.

حسینی  با اشاره به بکارگیری جوانان گفت: تعداد زیادی از جوانان در سطح شهر هستند که توان بر عهده گرفتن بار نظارتی و اجرایی مسائل را دارند. همچنین بازنشستگان بسیاری برای این کار داوطلب شدند.

وی با بیان اینکه باید دریافت عوارض را با نوع خدمات متمرکز کنیم، گفت: در راستای اقتصاد پایدار شهری باید از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجارب دنیا بهره گیریم تجارب نخبگان دانشگاهی و غیر دانشگاهی برای شکل گیری نهادهای مدیریتی ضروری است. هدف ما کاربردی کردن دانش است.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه برای روان‌سازی حمل و نقل شهری باید به مبحث محله‌محوری توجه کنیم، گفت: پیوند ویژه‌ای بین مبحث محله محوری و حمل و نقل شهری موجود است. اگر نیازهای افراد را در محله پاسخگو باشیم، می‌توانیم از این طریق در ارائه حمل و نقل عمومی گام‌های اساسی برداریم. همچنین باید زیرساخت‌ سفرهای مجازی را جایگزین سفرهای غیر ضروری کنیم.

حسینی  افزود: کاهش تقاضای سفر الزامی است. باز بینی طرح جامع حمل و نقل ترافیک با سیاست‌های طرح جامع حمل و نقل ترافیک در دستور کار برنامه من برای اداره شهر است.

وی نوسازی و بهینه سازی حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از برنامه‌های خود دانست و گفت: مکان‌یابی پارکینگ‌ها بسیار مهم است. افراد باید در اطراف پارکینگ‌های شهری به راحتی به مترو و اتوبوس دسترسی یابند. همچنین ظرفیت سازی در شبکه حمل و نقل ریلی حائز اهمیت می‌باشد.

تفکیک پسماند نیاز به فرهنگ سازی دارد

کاندیدای شهرداری تهران در خصوص آلودگی هوا گفت: توسعه محله‌های پایدار هماهنگ با توسعه شهری با لحاظ بندی پهنه‌های اکولوژی و کاهش ردپای زیست محیطی در دستور کار است. همچنین باید فرهنگ سازی برای تفکیک پسماند از مبدأ انجام شود و فعالیت‌های مشاغل آلاینده مدیریت و ساماندهی شود.

حسینی  با بیان اینکه کشور ایران کم آب است، گفت: آب‌های سطحی باید مدیریت و کنترل شوند و بسته‌های حمایتی تشویقی در راستای جلوگیری از انواع آلودگی در تهران ارائه شود. همچنین سامانه اتوبوسرانی با فیلتر دوده مجهز شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید