تبعات خروج آمریکا از برجام معلوم نیست

کدخبر: ۲۱۲۵۱۷
«سی ان ان» در گزارشی تاکید کرد که هنوز تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مشخص نشده اما تحلیل‌گران نسبت به پیامی که این اقدام برای کشورهای دیگر به ویژه کره شمالی خواهد داشت هشدار داده‌اند و معتقدند این اقدام به اعتبار آمریکا به عنوان یک شریک در مذاکرات خدشه وارد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، یک دیپلمات اروپایی در گفت‌و‌گو با سی ان ان گفت: برای من روشن است اگر چیزی در روزهای آتی تغییر نکند رییس‌جمهور تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نمی‌کند. این تصمیم نتایج متعددی خواهد داشت که من فکر می‌کنم هنوز به درستی نمی‌دانیم. 

بر اساس این گزارش، هنوز تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مشخص نشده اما تحلیل‌گران نسبت به پیامی که این اقدام برای کشورهای دیگر به ویژه کره شمالی خواهد داشت، هشدار داده‌اند و معتقدند این اقدام به اعتبار آمریکا به عنوان یک شریک در مذاکرات خدشه وارد خواهد کرد. 

دیگر تحلیل‌گران به احتمال بروز یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه در صورت خروج ایران از توافق هسته‌ای و آغاز مجدد برنامه هسته‌ای توسط این کشور اشاره کرده‌اند. این تصمیم می‌تواند سوالاتی را درباره سرنوشت چهار آمریکایی زندانی در ایران هم به وجود بیاورد. 

بر اساس این گزارش حامیان ترامپ مدعی‌اند که خروج از توافق هسته‌ای برای مقابله با رفتارهای ایران در خاورمیانه ضروری است. کشورهای اروپایی اما تمام تلاش خود را برای راضی کردن ترامپ به حفظ برجام انجام داده‌اند. 

این دیپلمات اروپایی به سی ان ان گفته که تمایل دولت به مذاکره مجدد برای یک توافق ثانویه بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود که بتواند مساله موشکی و برنامه‌های ایران در منطقه را هم پوشش دهد. 

این رسانه به اظهارات ظریف وزیر خارجه ایران که گفته بود ایران هرگز بار دیگر برای توافقی که سال‌های پیش حاصل و اجرایی شده است، مذاکره نمی‌کند اشاره کرد و نوشت: امانوئل ماکرون هم روز یکشنبه نسبت به این تصمیم دولت آمریکا هشدار داده بود و به مجله اشپیگل آلمان گفته بود که در صورت خروج آمریکا از توافق ما باید در جعبه پاندورا باز کنیم این و این یعنی ممکن است جنگی در بگیرد. من فکرنمی‌کنم ترامپ خواستار یک جنگ باشد. 

ماکرون دیدارهای متعددی در واشنگتن داشت و تلاش خود را حفظ برجام و یادآوری هزینه‌های خروج از توافق انجام داد. آنگلا مرکل هم دیدارهای مشابهی داشت. 

بوریس جانسون در مصاحبه با فاکس نیوز سوالی را مطرح کرد و گفت: واقعا برنامه آمریکا در صورتی که ترامپ از توافق خارج شود چه خواهد بود؟ بسیاری افراد در واشنگتن درباره احتمال یک حمله نظامی به ویژه با توجه به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی مطرح می‌کنند. 

وی گفت: آیا واقعا ما می‌خواهیم تاسیسات ایران را بمباران کنیم؟ آیا این واقع‌بینانه است؟ 

جانسون نسبت به نتایج خروج از توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت: اگر ایران به بمب اتم دست پیدا کند شما شاهد بروز یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه خواهید بود. شما شاهد خواهید بود که سعودی‌ها و مصری‌ها و اماراتی‌ها هم یک بمب اتم می‌خواهند. همین الان هم وضعیت بسیار بسیار خطرناک است. در حال حاضر ما نمی‌خواهیم این مسیر را هموار کنیم. از نظر من یک راه حل نظامی در حال حاضر جوابگو نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید