مذاکره کننده آمریکایی با حسن روحانی در دهه شصت در راس لابی اسلحه آمریکا

کدخبر: ۲۱۲۵۶۱
​اقتصادنیوز: مدیریت لابی اسلحه در ایالات متحده، اولیور نورث، افسر سابق آمریکایی را به عنوان رئیس جدید خود معرفی کرد.
مذاکره کننده آمریکایی با حسن روحانی در دهه شصت در راس لابی اسلحه آمریکا

اولیور نورث از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و یکی از چهره‌های اصلی رسوایی موسوم به ماجرای مک‌فارلین است که از آن به عنوان ماجرای "ایران کنترا" و "ایران گیت" نیز یاد می‌شود.

وین له‌پیر، مدیر داخلی لابی اسلحه ایالات متحده موسوم به انجمن سلاح آمریکا (NRA) از این افسر سابق به عنوان "مبارز افسانه‌ای برای آزادی آمریکایی" یاد کرده است. اولیور نورث جای پیت براونل را در رأس قوی‌ترین گروه لابی اسلحه در آمریکا خواهد گرفت.

نورث ۷۴ ساله از چهره‌های اصلی در ماجرای رسوایی «ایران کنترا» در سال‌های دهه ۸۰ میلادی بود. او به عنوان عضو شورای امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری  رونالد ریگان در جریان فروش سلاح به جمهوری اسلامی و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دست داشت.

دولت رونالد ریگان در آن زمان با هدف آزادی گروگان‌های خود در لبنان وارد چنین معامله‌ای با ایران شد. آمریکا سپس بخشی از سود این معامله را در اختیار مخالفان راستگرای ساندینیست‌ها در نیکاراگوئه قرار داد.

گفته شده که حسن روحانی که در آن زمان مشاور ارشد دولت وقت ایران بود نیز ۲۷ ماه مه ۱۹۸۶ با اولیور نورث در تهران دیدار کرده و نقشی کلیدی در این معامله تسلیحاتی داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید