حمله داعش باعث عذرخواهی حاتمی کیا شد

کدخبر: ۲۱۲۶۱۸
تلاش برای فروش بیشتر فیلم «به وقت شام» در نهایت منجر به عذرخواهی حاتمی کیا از مردم شد.
حمله داعش باعث عذرخواهی حاتمی کیا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ماجرا از آنجا آغاز شد که از چهارشنبه هفته گذشته و بنا بر اعلام سخنگوی شورای صنفی، نمایش فیلم سینمایی «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی باید به سرگروهی پردیس کورش، جایگزین فیلم «به وقت شام» می شد. 
هرچند جابجایی این دو فیلم اتفاق افتاد اما سانس‌های اندک نمایش فیلم «خوک»، صدای اعتراض عوامل تولید این فیلم را درآورد که بر اساس قوانین مربوط به اکران، فیلم‌های دارای سرگروه می‌بایست با سانس‌ کامل در سینماها به نمایش درآیند و این قانون در اکران دوم نوروز، نادیده گرفته شده است.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در واکنش به برخی اعتراضات، بار دیگر اعلام کرد که چون کف فروش فیلم های اکران نوروز همچنان بالاست و همچنان در گیشه خوب فروش می کنند بنابراین اکران آنها ادامه خواهد داشت.
اما ماجرا به همینجا ختم نشد و تیم رسانه ای و تبلیغات فیلم سینمایی «به وقت شام» که به نظر می رسد قصد داشتند تمام تلاش خود را برای بالا نگاه داشتن فروش این فیلم انجام دهند، شب گذشته با شوی تبلیغاتی در پردیس کورش دوباره فیلم «به وقت شام» را بر سر زبان ها انداختند اما چگونه؟ 
داستان از این قرار بود که دیشب (دوشنبه شب)، ابتدا افرادی در شمایل داعش سوار بر اسب و شمشیر به دست،‌ مقابل پردیس کورش حاضر شدند و در ادامه حرکت آنها به راهروهای این پردیس سینمایی کشیده شد. 
این اتفاق هر چند به گفته «علی سرتیپی» مدیر پردیس کورش امری مرسوم در سینمای دنیاست اما فیلمهای منتشر شده از این نوع تبلیغ در فضای مجازی نشان از رعب و وحشت زیاد مردم حاضر در پردیس کورش نشان می داد.
سرتیپی این را هم گفته که از ابتدای امر نمی دانسته مسئول تبلیغات «به وقت شام» چه ایده ای دارد و در نهایت، این نوع تبلیغات را به هیچ وجه منفی نمی داند. 
هر چند مدیر پردیس کورش از این نوع تبلیغات دفاع کرد و گفت که این فیلم با همین نوع تبلیغات، «به وقت شام» شب گذشته 2 برابر افزایش فروش داشته است اما خیلی زود کارگردان این فیلم و یک تهیه کننده سینما، واکنشی بر خلاف سرتیپی از خود نشان دادند.

رضوی: عملکرد تیم تبلیغات «به وقت شام» یک شوخی توهین‌آمیز بود
ابتدا سیدمحمود رضوی؛ تهیه‌کننده سینما در واکنش به این ماجرا در پیام توئیتری خود نوشت: «عملکرد دیروز تیم تبلیغات فیلم ملی و فاخر «به وقت شام» یک اشتباه بزرگ و یک شوخی توهین‌آمیز بود، دوستان اگر به فکر خودشان و فیلم نیستند حداقل به فکر سه دهه آبرو و حیثیت آقای حاتمی‌کیا باشند. این عزیزان باید در اسرع وقت به صورت علنی ابتدا از آقای حاتمی‌کیا و بعد از مردم عذرخواهی کنند.»
بعد از رضوی هم حاتمی‌کیا در فضای مجازی نوشت: «بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کورش در شان «به وقت شام» نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کورش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کورش، اعم از مردم و کسبه‌ی محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.» 
اما در نهایت، محمد ذوقی مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی و رسانه ای اوج در واکنش به این اتفاقات اعلام کرد که «بخش‌های منتشر شده از نمایش تبلیغاتی شب گذشته از ترس مردم از داعشی‌هایِ نمادین فقط بر اساس یک شیطنت رسانه‌ای است. به گواه حاضرین در پردیس کورش تمام مردم با آگاهی نسبت به این نمایش واکنش های بعضا طنز و جالبی داشتند. توجه به این‌ نکته ضروری است که هر اقدام رسانه‌ای و تبلیغاتی همیشه مخالفانی دارد. اتفاقا در بین تمام برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای که شاهد بوده‌ام اقدام دیروز طرفدارِ حاضرِ غالبی داشت.»
حال با تمام این اظهارات مثبت و منفی نسبت به این نوع اقدام به نظرمی رسد فیلم سینمایی «به وقت شام» بار دیگر سوژه رسانه ها شده و بر سر زبان ها افتاده است که باید ماند و دید در ادامه آیا تاثیر مثبتی بر روی روند فروش این فیلم خواهد داشت یا خیر؟
«به وقت شام» که با موضوع داعش و جنایت‌های این فرقه ساخته شده داستان دو خلبان ایرانی را روایت می‌کند که قصد دارند مردم را از محاصره داعش خارج کنند اما با سقوط هواپیمای آنها، به سرنوشتی عجیب دچار می‌شوند.
«به وقت شام» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در هشت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و بهترین صداگذاری را دریافت کند.
در این فیلم بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر و هنرمندان خارجی چون پیر داغر، خالد السید، رامی عطاالله، لیث مفتی، منذر زین الدین، جوزیف سلامه، علی سکر، محمد شعبان و سامر خلیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند. 
«به وقت شام» به تهیه کنندگی محمد خزاعی، محصول رسانه فرهنگی هنری اوج است که به دلیل صحنه‌های خشن مرتبط یا جنایت های داعش، با محدودیت سنی زیر 12 اکران شده است.
این فیلم که در اکران نوروز، نمایش خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد تاکنون 12 میلیارد تومان فروش داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید