آیا «ایمو» جایگزین خوبی برای تلگرام خواهد بود؟

کدخبر: ۲۱۲۶۳۳
دیجیاتو: احتمالا با ایمو آشنا هستید؛ پیام‌رسانی که با تماس‌های ویدیویی روان و نسبتا با کیفیت خود در ایران معروف شد و در روز‌هایی که اسکایپ در کشورمان به دلایل مختلف با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد، انتخاب عده‌ای از هموطنانمان برای برقراری تماس‌های تصویری آنلاین بود.
آیا «ایمو» جایگزین خوبی برای تلگرام خواهد بود؟

از زمان فیلترینگ تلگرام، بحث راجع به جایگزین این پیام‌رسان داغ است و در این میان گزینه‌های زیادی مطرح می‌شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا نگاه دقیق‌تری به یکی از این پیام‌رسان‌ها، یعنی ایمو داشته باشیم؛ پیامرسانی که هر چند خیلی معروف نیست اما قابلیت‌های خوبی از خود نشان داده است.

پیام رسان ایمو در سطح دنیا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که اطلاعات خوب و دقیقی از مسائل فنی و تاریخچه‌ی آن موجود نیست و همه چیز راجع به این پیامرسان در حد حدس و گمان است. اگر سری به وبسایت رسمی ایمو بزنید، می‌بینید به جز چند دکمه برای دریافت اپلیکیشن ایمو اطلاعات دیگری پیدا نمی‌کنید.

ایمو اپلیکیشن بسیار سبکی است. نسخه‌های ویندوزفون و اندروید آن نهایتا ۵ مگابایت حجم دارند و این مقدار برای نسخه‌ی دسکتاپ به ۱۲ مگابایت می‌رسد، اعدادی که همه نشان‌دهنده‌ی اپلیکیشنی سبک و ساده هستند.

برای استفاده از نسخه‌ی دسکتاپ این پیام‌رسان، باید حتما اپلیکیشن ایمو را روی تلفن هوشمند خود داشته باشید چرا که کد فعالسازی نسخه‌ی دسکتاپ –مشابه آنچه که در تلگرام می‌دیدیم- از طریق اپلیکیشن موبایل به اطلاعتان می‌رسد.

ایمو
 

محیط محدود، کوچک و ساده و همچنین پس زمینه‌ی یک دست سفید از اولین نکاتی است که توی ذوقتان می‌زند.

بعد از ورود به حساب کاربری با محیطی کاملا ابتدایی مواجه می‌شوید، آن هم نه محیطی که قبلا ندیده باشید. فضا چیزی شبیه به نسخه‌های قدیمی واتس‌اپ است. در واقع مشخص است که سازندگان ایمو سعی کرده‌اند شبیه واتس‌اپ باشند. به هر حال، واتس‌اپ محبوب ترین پیام‌رسان حال حاضر دنیاست و یقینا الهام گرفتن از چنین پیام‌رسانی امری عادی به نظر می‌رسد. اما شاید برای ایرانی‌ها که از محیط انعطاف پذیر تلگرام استفاده کرده‌اند، این موضوع چندان خوشایند نباشد.

پس زمینه‌ی سفید یک دست شاید در طولانی مدت دلتان را بزند، اما از نظر کارایی روان و قابل تحسین است. با این وجود ایرادی که در این اپلیکیشن کمی آزار دهنده به نظر می‌رسد این است که حتی در نگاه اول، احساس می‌کنید بسیار محدود هستید. وجود تنها دو صفحه، که یکی مربوط به لیست دوستان و یکی مربوط به گفت و گو‌های شماست محیط ایمو را به شدت کوچک و محدود نشان می‌دهد.

رابط کاربری ایمو را می‌توان معمولی رو به ضعیف تعبیر کرد

البته سادگی محیط کاربری ایمو مزیتی هم دارد: این که بسیاری از امکانات به راحتی در دسترس هستند. برای مثال شما به راحتی می‌توانید بدون هیچ کار اضافی یا باز کردن منوهای فرعی، تنها با لمس گزینه‌ی تماس با مخاطبتان تماس برقرار کنید، اتفاقی که تقریبا مثبت است اما می‌تواند مشکلات خودش را هم داشته باشد. به عنوان مثال در حین بررسی ایمو، لحظه‌ای غفلت از طرف من کافی بود تا با یکی از دوستانم تماس تصویری برقرار کنم. بنابراین باید هنگام کار با ایمو مراقب باشید.

موضوع مشابه راجع به استفاده از استیکر‌ها هم وجود دارد. استیکر‌ها در ایمو به راحتی یک لمس ارسال می‌شوند به طوری که ممکن است در حین گشت و گذار بین استیکر‌های مختلف و متنوع ایمو، بعضی از آن‌ها را به اشتباه برای طرف مقابل بفرستید. در مجموع می‌توان رابط کاربری ایمو را معمولی رو به ضعیف تعبیر کرد که روی تجربه کاربری هم اثر منفی گذاشته؛ محیطی که علیرغم سرعت بالا و روان بودن جابجایی در آن، محدود و به شدت ساده است.

 

 

در ایمو می‌توانید متن، عکس، ویدئو، استیکر و پیام صوتی و تصویری ارسال کنید، درست مثل اکثر پیام‌رسان‌های معروف دنیا. بنابراین این موضوع را نمی‌توان مزیتی برای این پیام‌رسان برشمرد.

اما از دیگر ویژگی‌های ایمو می‌توانیم به امکان تشکیل گروه اشاره کنیم. مثل اکثر پیامرسان‌های معروف بین‌المللی، ساختن گروه کاملا روتین و ساده است. برای ساخت گروه باید به تب Contacts رفته و گزینه‌ی ساخت گروه جدید را انتخاب کنید، و به همین سادگی گروه ایجاد می‌شود.

در ایمو اثری از کانال‌‌ نمی‌بینید

ولی در عین حال در ایمو اثری از کانال‌‌ها نمی‌بینید. قابلیتی که در تلگرام با اقبال شدیدی رو به رو شد و حتی باعث اشتغال چندین هزار نفر شده بود جایی در ایمو ندارد و طبق آخرین شنیده‌ها، بعید است ایجاد این ویژگی در دستور کار ایمو باشد. اما در عوض ایمو قابلیت‌هایی هم دارد که در تلگرام نمی‌بینید.

یکی از ویژگی‌های خوب ایمو، موضوع استوری است. این ویژگی که در اینستاگرام و پیش تر از آن در اسنپ چت با استقبال فوق‌العاده‌ای رو به رو شده بود، در ایمو هم وجود دارد. گزینه‌ای به نام Stories بالای اسامی دوستانتان در بخش گفت و گو ها وجود دارد که اگر روی آن بزنید، لیستی از پست‌های دوستان و دوستانِ دوستانتان را مشاهده می‌کنید؛ موضوعی که شاید چندان به مذاق مدافعان حریم خصوصی خوش نیاید.

 

سمت چپ، در دسترس بودن گزینه‌ی تماس تصویری و در سمت راست ویژگی استوری را مشاهده می‌کنید.

در بخش استوری، امکان ارسال نظر وجود ندارد که یکی از ضعف‌های آن محسوب می‌شود. اما می‌توان با قرار دادن لینک یوتیوب، بدون محدودیت زمانی یک فیلم را به اشتراک گذاشت، موضوعی که تا حدی می‌تواند جالب باشد و ما را از محدودیت‌های معمول این موضوع خلاص کند.

اما اصلی ترین نقطه قوت ایمو، بدون شک تماس‌های تصویری آن است. ایمو به شما امکان برقراری تماس تصویری با بهترین کیفیت را می‌دهد و به نحوی برنامه نویسی شده است که می‌توان گفت در تماس تصویری یکی از بهترین‌های دنیاست.

هرچند که تا حد زیادی به سرعت اینترنت شما بستگی دارد، اما بدون شک یکی از ویژگی‌‌های خوب و قابل تحسین ایمو تماس تصویری آن است. یکی دیگر از نکات مثبت در این پیام‌رسان هم امکان برقراری تماس‌های تصویری گروهی است. با نگاهی به این موضوع در ایمو، می‌توان مطمئن بود طراحان و مهندسین این اپلیکیشن بیشتر تمرکز خود را روی ارائه‌ی اپلیکیشنی قدرتمند در زمینه‌ی تماس‌های تصویری گذاشته‌اند.

اصلی ترین نقطه قوت ایمو، بدون شک تماس‌های تصویری آن است

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از نقاط ضعف اپلیکیشن ایمو محدودیت‌های آزار دهنده‌ی آن است که متأسفانه تنها در رابط کاربری خلاصه نمی‌شود. کمبود امکانات در بخش تنظیمات و گزینه‌های شخصی‌سازی کاربر، به شدت آزار دهنده است.

خصوصا با توجه به اضافه شدن ویژگی Stories به ایمو که امکان تماشای استوری شما برای دوستانِ دوستان شما هم امکان پذیر است. از همه بدتر اینجاست که در بعضی از پلتفرم‌ها، امکان تغییر این موضوع از بخش تنظیمات امکان پذیر نیست که یکی از نقاط ضعف اصلی آن به شمار می‌آید.

اما کمی هم در مورد امنیت ایمو صحبت کنیم. همگی می‌دانیم که تلگرام از منظر امنیت، پیام‌رسانی مثال زدنی است. بدون شک اصلی ترین نقطه قوت این اپلیکیشن چه از نگاه خودش و چه از نگاه دیگران نیز همیشه امنیت بی نظیرش بوده است.

اما راجع به ایمو موضوع کاملا متفاوت است. ایمو هیچ توضیحی راجع به متد‌های امنیتی خود نداده و در وبسایت آن به جز چند دکمه برای دریافت اپلیکیشن هیچ چیز دیگری وجود ندارد و عملا نمی‌توان فهمید که رمزگذاری پیام‌ها چگونه انجام می‌شود.

 

نسخه‌ی دسکتاپ با ظاهری بسیار ساده و حجم پایین

از سوی دیگر، متد‌های مورد استفاده‌ی ایمو کاملا مبهم است. تنها منبعی که می‌گوید این پیامرسان از رمزگذاری استفاده می‌کند توضیحات این اپلیکیشن در اپ استور و گوگل پلی است و بنابراین هیچ اطمینانی در زمینه‌ی امنیت ایمو وجود ندارد. خصوصا که ایمو، اپلیکیشنی است که نسبت به پیامرسان‌های معروف دنیا کمتر مورد استفاده قرار گرفته و توجه هکر‌ها را به خود جلب نکرده است و معلوم نیست اگر روزی قرار باشد به طور عمده و فراگیر از این اپلیکیشن استفاده شود، امنیت کاربران تا چه حد برقرار خواهد بود.

ایمو هیچ توضیحی راجع به متد‌های امنیتی خود نداده است

اما به طور کلی شاید بهتر باشد به اصلی ترین پرسش این مقاله برگردیم، جایی که پرسیدیم که آیا ایمو توانایی این را دارد که جایگزین تلگرام شود یا خیر. در مقاله‌ای مشابه در دیجیاتو، راجع به وی چت و احتمال جایگزینی اپلیکیشن چینی با تلگرام صحبت کرده بودیم، پیامرسانی که می‌توانست تا حد کمی با تلگرام رقابت کند. اما اجازه دهید خیالتان را راحت کنم. ایمو به هیچ عنوان توانایی گزینه شدن را هم ندارد.

ایمو تنها می‌تواند اپلیکیشنی ثانویه باشد تا شاید گاهی از آن برای برقراری تماس تصویری استفاده شود، آن هم نه به خاطر توانایی خوب این اپلیکیشن برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری –چرا که اپلیکیشن‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند- بلکه به خاطر کم حجم و روان بودنش.

به طور کلی و در یک جمع بندی، می‌توان با اطمینان گفت ایمو جایگزین مناسبی برای تلگرام نیست و در هیچ زمینه‌ای نسبت به تلگرام برتری ندارد. شاید بتوان گفت تنها برتری آن تا حد نسبتا کمی تماس‌های تصویری‌اش باشد. از رابط کاربری محدود و خسته‌کننده‌ی ایمو گرفته تا امنیت مبهمش، هیچکدام توانایی رقابت با تلگرام را ندارند.

بنابراین پاسخ تیتر کاملا ساده است. خیر... ایمو هرگز جایگزین مناسبی برای تلگرام نخواهد بود.

نکات مثبت
  • تماس تصویری قدرتمند و بهینه
  • داشتن ویژگی استوری
  • امکان برقراری تماس تصویری گروهی
  • کم حجم و روان بودن اپلیکیشن در همه‌ی پلتفرم‌ها
نکات منفی
  • امنیت کاملا مبهم
  • رابط کاربری به شدت ساده
  • محیط کاملا محدود کننده
  • تنظیمات محدود به طوری که در بعضی پلتفرم‌ها امکان تنظیم حریم شخصی وجود ندارد
imo Messenger
  • imo Messenger
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: imo.im
  • سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوزفون
  • حجم: 34.7 / 12 / 8.4 مگابایت

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید