اعتبار70 هزار میلیاردی برای تکمیل 70 هزار طرح نیمه تمام در کشور

کدخبر: ۲۱۲۸۷۷
اقتصاد نیوز : مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: 70هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل این طرح ها هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا ،علی عبدالعلی زاده عصر چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: از این تعداد 6هزار طرح ملی و مابقی طرح ‌های استانی هستند که با تکمیل آنها سالانه 500 هزار شغل ایجاد می شود. 

به گفته وی طرح ها با توجیه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار می شوند و این روند می تواند بر عمران و اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد. 

وی افزود: با توجه به منابع مالی محدود دولتی، واگذاری طرح ها به بخش خصوصی خدمت بزرگی به آبادانی کشور است. 

مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: دولت و حاکمیت برای واگذاری طرح ها به بخش خصوصی هم صدا بوده چراکه شرط اصلی توسعه هرکشور حضور مردم در امر توسعه، سرمایه گذاری و بهره برداری در کشور است. 

عبدالعلی زاده بیان کرد: دولت ها به تنهایی نمی توانند توسعه آفرین باشند و مردم باید اجرای امور در توسعه طرح ها را در اختیار بگیرند. 

وی طرح های زیاد و نیاز مالی گسترده طرح ها را 2 دلیل عمده به سرانجام نرسیدن طرح ها از سوی دولت عنوان کرد و گفت: مشارکت در طرح ها، مشارکت در آبادانی کشور است. 

به اعتقاد وی تاکنون نظام عمران و ساخت و ساز کشور نظام پیمانکاری بوده که این مهم زمینه ساز کوچک ماندن بخش خصوصی شده است. 

وی نظام توسعه گری را نخستین قدم به سوی توسعه و عمران اقتصای کشور دانست و افزود: دولت آقای روحانی نخستین دولت در تاریخ ایران است که به بخش خصوصی اعتماد کرده و اتاق بازرگانی او را حمایت می کند. 

وی ادامه داد: 300 سال است در ایران دولت سالار هستیم و مربوط به 40 سال نیست و باید این روند را تغییر دهیم و نیاز است اعتمادسازی صورت گیرد.

استاندار لرستان نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران در استان گفت: 85 طرح عمرانی نیمه تمام در لرستان آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

سید موسی خادمی افزود: دولت به دلیل کمبود منابع مالی و تعداد زیاد طرح های نیمه تمام به ناچار باید به بخش خصوصی روی آورد.

به گفته وی سیستم پیمانکاری در طرح های عمرانی دیگر قابل اجرا نیست و نظام سنتی پیمانکاری دیگر در ایران جواب نمی دهد.

خادمی افزود: آغاز برخی از طرح ها توجیه اقتصادی ندارد و اکنون که برخی طرح ها نیمه تمام هستند باید با کمک بخش خصوصی تکمیل شوند. 

وی اظهار کرد: نسبت مصارف به منابع بانک های دولتی در لرستان بیش از 120 درصد است اما در بانک های خصوصی به 10 درصد هم نمی رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید