بدعهدی پوتین؛ روسیه از تجهیز سوریه به «اس-300» منصرف شد

کدخبر: ۲۱۳۱۱۴
اقتصادنیوز: در حالیکه سوریه این روزها بیش از هر زمان دیگر به سامانه دفاع موشکی محتاج است و منابع روسیه هم از امکان تحویل سامانه پدافند هوایی اس-300 به سوریه خبر داده بودند، اما دستیار رئیس جمهوری روسیه امکان ارائه این تسلیحات به سوریه را رد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، ولادیمیر کوژین دستیار رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری های فنی-نظامی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت که هیچ مذاکره ای برای تحویل تسلیحات پدافند هوایی اس300 به سوریه برگزار نمی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون موضوع تحویل سیستم های پیشرفته پدافند هوایی به سوریه مطرح نیست چرا که نیروهای مسلح سوریه هر آنچه که لازم باشد، در اختیار دارند. 

در همین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در گفت و گو با خبرنگاران امکان ارتباط انصراف مسکو از تحویل اس-300 به سوریه با سفر اخیر نتانیاهو به روسیه را رد کرد. 

به گزارش خبرگزاری تاس، وی گفت: ارتباط دادن این موضوع (سخنان کوژین درباره اس-300) با دیدار نتانیاهو کاملا نادرست است زیرا مصاحبه کوژین پیش از دیدار نتانیاهو از روسیه انجام شده است. 

پسکوف همچنین خاطرنشان کرد که روسیه هیچگاه تحویل این تسلیحات به سوریه را اعلام نکرده و فقط در رابطه با حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه اعلام کرده بود که حق انجام اقدامات لازم در این خصوص را دارد. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیرا گفته بود که روسیه پس از حمله موشکی سه کشور غربی به سوریه هیچ تعهد اخلاقی که مانع از تحویل اس300 به این کشور شود، ندارد.

روزنامه کامرسانت چاپ مسکو به تازگی به نقل از منابع دیپلماتیک و نظامی روس نوشت: مسکو بزودی سامانه های پدافند موشکی اس300 را بطور رایگان به دمشق خواهد داد.

کامرسانت به نقل از دو مقام نظامی-دیپلماتیک، که نام آنها را ذکر نکرده بود، نوشت: استقرار این تسلیحات در دمشق و مناطقی که این تسلیحات در آن قرار خواهد گرفت، سوریه را تحت پوشش دفاعی قرار می دهد. 

روزنامه روسی به نقل از یک منبع در صنایع دفاعی روسیه افزود: دولت سوریه برای خرید سامانه های اس300 پولی ندارد و روسیه نیز قصد ندارد برای این منظور وامی تخصیص دهد و بدین ترتیب تسلیحات پدافندی در چارچوب کمک های فنی-نظامی روسیه به سوریه واگذار می شود.

روسیه در سال 2010 میلادی با سوریه قرارداد فروش اس300 امضا کرد اما با درخواست رژیم صهیونیستی، این قرارداد لغو و مبلغ پیش پرداخت، به سوریه بازپس داده شد. 

چند روز پیش نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود که سامانه های اس 300 تحویلی روسیه به سوریه را در صورت استفاده علیه این رژیم، هدف قرار خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید