حمایت شورای همکاری خلیج فارس از تصمیم ترامپ

کدخبر: ۲۱۳۲۷۲
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای و ازسرگیری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه سعودی عکاظ نوشت، عبدالطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با پیروی از عربستان، امارات و بحرین ضمن حمایت از تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: موضع رئیس‌جمهور آمریکا شجاعانه و به منظور خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح هسته‌ای اتخاذ شده است.

وی مدعی شد: این اقدام آمریکا در پاسخ به سیاست‌های خصمانه ایران در منطقه، نفوذطلبی آنها، دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، حمایت از گروهک‌های تروریستی و تداوم گسترش برنامه موشکی ایران اتخاذ شد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه سیاست‌های ایران‌هراسی مدعی شد: این رفتارهای ایران در تضاد آشکار با قوانین و معاهدات بین‌المللی است و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به منظور حفظ امنیت و صلح بین‌المللی آمریکا را در موضعش علیه توافق هسته‌ای همراهی کند.

به گزارش ایسنا ، یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز پیش از این در واکنش به خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم ادعا کرد: سازمان همکاری اسلامی در ابتدا از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد و امیدوار بود که این توافق ثبات و آرامش خاورمیانه را بیشتر کند اما این امر محقق نشد بلکه برعکس آن یعنی گسترش برنامه موشکی و حمایت از تروریسم به وجود آمد. امیدواریم که این تصمیم آمریکا خطرات سیاست‌های ایران بر امنیت و ثبات کشورهای اسلامی را حل کند و پیام مهمی برای حل مشکلات دخالت در امور دیگران از جمله حمایت از حوثی‌ها (انصارالله) و دادن موشک‌های بالستیک به آنها باشد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: بیانیه‌ غیرمسئولانه و ناشیانه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی کاملاً خارج از شرح وظایف نامبرده، ناقض اصل بی‌طرفی دبیرخانه و هماهنگ با سیاست ضد اسلامی دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی صادر شده است و گامی دیگر در تضعیف اعتبار و جایگاه این سازمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: "العثیمه" پیش از این نیز با عدم درک صحیح اوضاع حساس منطقه و جهان اسلام و بویژه جایگاه موثر و تعیین کننده سازمان همکاری اسلامی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، موضع‌گیری‌های جانبدارانه و غیرسازنده‌ای نسبت به تحولات منطقه داشته است و به ایشان توصیه می کنیم بیش از این به موضع گیری های جانبدارانه به نفع استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی ادامه ندهد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

کشورهای عربستان، بحرین و امارات در همان ابتدا از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و ازسرگیری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در واکنش به خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام در بیانیه ای مدعی شد: توافقی که ایران با قدرت‌های بین‌المللی امضا کرد، نیازمند بازنگری است. توافقی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تنها به شکاف هسته‌ای در عملکرد ایران می پردازد و ایران سیاست‌های دیگری را نیز به کار می گیرد که موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و نباید تنها به بعد هسته‌ای ایران پرداخته شود.

از سوی دیگر، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که جمهوری عربی سوریه خروج رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را به شدت محکوم می‌کند و این امر بار دیگر ثابت کرد که آمریکا به توافقات و معاهدات بین‌المللی پایبند نیست و واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی نسبت به تصمیم ترامپ نشان دهنده منزوی شدن آمریکا و خطای سیاسی آن‌هاست که این امر باعث افزایش تنش‌ها در جهان می‌شود.ریاست، دولت و ملت سوریه بار دیگر حمایت کامل خود از جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کند و ما اطمینان کامل داریم که ایران از نتایج این موضع خصمانه آمریکا که بر امنیت و ثبات منطقه و جهان تاثیر خواهد گذاشت،‌ عبور می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را یک گام ناامید کننده می‌دانیم. ترکیه همواره اعلام کرده تنها راه حل برنامه هسته‌ای ایران راه دیپلماتیک و مذاکره بوده و در گذشته نیز در این راستا تلاش کرده است. برنامه جامع اقدام مشترک گام مهمی در راستای ممانعت از گسترش سلاح هسته‌ای بود و نشان داده است که حتی دشوارترین مسائل نیز از طریق مذاکره قابل حل است. در این شرایط خروج آمریکا از این توافقنامه را به عنوان گامی ناامید کننده ارزیابی می‌کنیم. هرگونه اختلاف نظر و شبهات با ساز و کار متناسب و از طریق راه های دیپلماتیک قابل بررسی است. برای اختلافات موجود در توافقنامه باید از ساز و کار کمیسیون مشترک که در برجام آمده است، به کار گرفته شود. برنامه جامع اقدام مشترک باید حفظ شده و باید اجرای آن تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و به صورت شفاف، بی وقفه و بدون نقص تداوم یابد.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در واکنش به اعلام خروج آمریکا از برجام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شریک بد عهد کم شد؛ برجام در صورت تامین و تضمین منافع ایران با "پنج" ادامه می‌یابد. ایران برای خنثی کردن تحریم‌های نا مشروع آمریکا، از همیشه متحدتر است.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همانطور که از سوی رییس‌جمهور روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی اینکه آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به طور کامل تامین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در نخستین همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با اشاره به اعلام خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد، این طبیعت نظام سلطه است و براساس قرآن آنها تا آخر به دنبال دوری ما از اصول‌مان هستند. من از ابتدا معتقد بودم بزرگترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکاست، البته از این موضوع سایر کشورهای جهان هم متضرر شدند، اما با این حال بزرگترین سودی که برجام داشت اثبات عدم پایبندی آنها به برجام است؛ هر آدم بی عقلی بعضا کارهای خوبی هم از او  سر می زند که از این بابت از کاری که این فرد انجام داد، متشکریم.امیدواریم این کار امریکا درس عبرتی برای سعودی ها که برای جلب رضایت آمریکایی ها خودشان را به آنها می چسبانند، باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید