22 استان درگیر گرد و غبار

کدخبر: ۲۱۳۴۳۷
اقتصادنیوز:مدارس استان‌های خوزستان و لرستان دیروز به خاطر آلودگی هوا تعطیل شد و برخی از ادارات نیز کار خود را با 2 ساعت تأخیر آغاز کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه ایران ، در حالی که انتظار می‌رود، بارش‌های خوب بهاری امسال تا حد زیادی از میزان گرد و غبار در کشور بکاهد، اما معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که در حال حاضر گرد و غبار 22 استان را درگیر کرده است. همچنین ادامه پدیده ناخوشایند گرد و غبار همچنان در استان‌های جنوبی و غربی کشور باعث مشکلات زیادی می‌شود.

«کریم شافعی» معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست جمع‌بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی، افزود: این در حالی است که در برخی استان‌ها میزان بارندگی بالا و چشمه آب وجود دارد و در خصوص گرد و غبار اگر سنجیده عمل نشود، اعتبارات اختصاص یافته بی‌فایده خواهد بود.وی تهیه طرح جامع مدیریت گرد و غبار در استان مرزی خراسان‌جنوبی را از جمله پیشنهادها به این استان ذکر کرد و گفت: تقاضا داریم برای موضوع گرد و غبار یک کارگروه تشکیل داده تا برای مدیریت گرد و خاک استان تمهیدات لازم اندیشیده شود.شافعی بیان کرد: امسال 200میلیون دلار برای آبخیزداری و 150میلیون دلار برای گرد و غبار اختصاص یافته بود که 200میلیون دلار تصویب شد و سهم خراسان جنوبی در این رقم باید دیده شود.معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از 150میلیون دلار اعتبارات گرد و خاک نیز 50میلیون دلار برای برق خوزستان و 100میلیون دلار برای گرد و غبار در نظر گرفته شده که قانون توازن منطقه‌ای 10 تا 20درصد آن را برای استان‌های با شرایط ویژه گرد و غبار اختصاص داده است.

طوفان 85 کیلومتری خوزستان را درنوردید

درهمین حال، «کوروش بهادری» مدیر کل هواشناسی خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از وقوع طوفان با سرعت 85کیلومتر بر ساعت در این استان که از کشورعراق به فضای استان وارد شده خبر داد و گفت: این طوفان باعث تشدید گرد وغباردر خوزستان شده است. وی با اشاره به اینکه شدت طوفان به حدی بود که به برخی از تأسیسات استان خسارت وارد کرد، افزود: دیروز(شنبه) همچنین گرد و غباری که بر فراز خوزستان بویژه در شهرهای واقع در شرق استان بود، موجب کاهش دید افقی شد.دیروز صبح دید افقی در شهرستان شوش 800 متر، بستان یکهزار و 200 متر و اهواز به 3 کیلومتر رسیده بود. دیروز دریا هم طوفانی بود و شناورها و لنج‌های ماهیگیری ممنوعیت تردد داشتند.مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه روز گذشته بیشینه دمای هوا در استان به 36 درجه و کمینه به 12 درجه سانتیگراد بالای صفر رسیده بود، اعلام کرد: امروز (یکشنبه) تاحدودی جو پایدار می‌شود و انتظار می‌رود، گرد و غبار تعدیل شود.

خسارت طوفان

«محمود دشت بزرگی» مدیر عامل برق منطقه‌ای خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: طوفان شامگاه جمعه در استان علاوه بر اینکه موجب شکستن درختان در سطح شهرها شد، خساراتی نیز به تأسیسات برق وارد کرد.

وی تصریح کرد: در جریان این طوفان شکستگی درختان علاوه بر اینکه موجب پارگی سیم‌های برق شد باعث افتادن پایه‌های بتنی پست‌های برق 33 ولت فشار ضعف در هویزه و سوسنگرد و دکل‌های فشار قوی انتقال نیرو شد. به همین علت برق در مناطقی ازغرب خوزستان بویژه سوسنگرد و بستان تا اوایل صبح دیروز (شنبه) قطع بود.دشت بزرگی افزود: هنوز برآورد نهایی در خصوص میزان خسارت به تأسیسات برق نهایی نشده، اما فقط خسارتی که به دکل‌های برق وارد شده بیش از3.5 میلیارد تومان است. هرچند برق مناطقی که دچار خسارت شده سریع وصل شد، اما کار ترمیم و ساخت پایه‌های بتنی ادامه دارد. همچنین معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز نیز اعلام کرد که به دنبال طوفان اخیر بیش از 200 اصله درخت در این شهر سقوط کرد که مأموران شهرداری در حال جمع آوری درختان قطع شده هستند.

تعطیلی مدارس 17 شهرستان خوزستان

«کیامرث حاجی زاده» مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیزاعلام کرد که شدت گرد و غبار دیروز در این استان به حدی بود که منجر به‌ تعطیلی و لغو امتحانات مدارس تمامی مقاطع تحصیلی و مراکز آموزشی و دانشگاهی 17شهرستان (اهواز، اندیمشک، باوی، دزفول، شوش، مسجد سلیمان، رامشیر، رامهرمز، شوشتر، کارون، ماهشهر، لالی، هفتکل، باغملک، گتوند، حمیدیه و دشت آزادگان) خوزستان در این روز شد. همچنین در 2شهرستان لالی و مسجدسلیمان نیز ادارات با 2 ساعت تأخیر آغاز به ‌کار کرد.مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اعضای ستاد بحران خوزستان در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز به امداد‌رسانی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.در برخی خیابان‌های شهر اهواز تندباد باعث سقوط بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح خیابان‌ها شد و خسارات و آسیب‌هایی هم به شهروندان وارد کرد. گفتنی است، تند باد شدید اواخر روزجمعه گذشته موجب شدت گرد و خاک و قطع برق در برخی شهرهای خوزستان شد.

مدارس ابتدایی لرستان تعطیل شد

«احمد مرادپور»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: به علت آلودگی هوا، همه مدارس ابتدایی نوبت صبح استان دیروز تعطیل شد. همچنین دوره‌های متوسطه اول و دوم مدارس شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی، پلدختر، کوهدشت و رومشکان نیز در این روز در نوبت صبح تعطیل شد.

هوای اراک ناسالم شد

«علیرضا محرابیان» مسئول مرکز پایش کیفیت هوای استان مرکزی نیز اعلام کرد که به‌دلیل ورود توده گرد و غبار از جنوب کشور، هوای اراک هم دیروز در شرایط ناسالم قرار گرفت و9 واحد برابر حد استاندارد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید