ظریف: ادامه برجام منوط به تامین منافع ایران است

کدخبر: ۲۱۳۴۹۲
وزیر امور خارجه کشورمان درباره ادامه برجام گفت: همانطور که رییس جمهوری اعلام کردند برای همه گزینه ها آماده هستیم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع ملت ایران تضمین شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا 'محمد جواد ظریف' امروز یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن در جمع خبرنگاران در ارتباط با اهمیت سفر خود به چین، روسیه و اروپا اظهار کرد روابط ایران با چین، روسیه و اتحادیه اروپا همیشه خوب و مثبت بوده و بعد از خروج آمریکا از برجام هم اهمیت آن بیشتر می شود.

وزیر خارجه ایران اظهار کرد: اتحادیه اروپا بعد از خارج شدن آمریکا از برجام بیشترین درخواست ها از ایران را داشته است و خواستار حفظ ایران در این قرارداد بین المللی است.

ظریف افزود: باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که علیرغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می شود.

او در پاسخ به این اسوال که مهمترین اقداماتی که کشورهایی اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام می توانند نسبت به ایران انجام بدهند چیست گفت: مهمترین اقدام انها این است که در مورد حفظ منافع ایران به ما تضمین بدهند.

ظریف در مورد سفرش به پکن گفت: این یک سفر کاری است و علیرغم اینکه در یک روز تعطیل انجام می شود اما چون برای ما مهم است و با وزیر خارجه ملاقات دارم این سفر انجام شد.

او گفت: برای ما مذاکرات با پنح منهای یک بعلاوه یک یا با گروه 5 با دوستانمان شروع شود چین از نزدیک ترین دوستان ایران است و امروز در مورد تصمیم گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای پنح به اضافه یک بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع ایران در مورد برجام صحبت کنم.

روابط ایران و چین قبل از برجام بسیار خوب بود و در دوران برجام هم کماکان این روابط خوب ادامه داشت و چین با فاصله زیادی بهترین شرریک تجاری ایران بود.

امروز هم اطمینان داریم چینی ها در کنار ما خواهند بود.

محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی و تبادل‌نظر درباره برجام با مقامات چین و بررسی امکان تداوم این توافق در صورت تضمین منافع ملت، صبح امروز یکشنبه وارد فرودگاه پکن شد.

به گزارش ایرنا وزیر خارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه پکن از سوی 'علی اصغر خاجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین مورد استقبال قرار گرفت.

او قرار است امروز یکشنبه در پکن با 'وانگ یی' وزیر خارجه چین در مورد برجام دیدار و گفت و گو کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دستور العمل رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرد و در ایستگاه اول امروز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه سپس از پکن راهی مسکو می‌شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر نیز به صورت جداگانه با وزیران خارجه ژاپن و نروژ تماس تلفنی برقرار کرد که آن طرف ها هم بر تداوم برجام تاکید داشتند.

ترامپ سه شنبه گذشته خروج آمریکا از توافق نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد. 

انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید