آفت بزرگ نظام بانکی/سیاسیون سایه مبارکشان را از نظام بانکی بردارند

کدخبر: ۲۱۳۸۶۷
اقتصادنیوز : رییس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت:سیاسیون باید سایه مبارکشان را از نظام بانکی بردارند. این یک آفت بزرگ یا یک نگاه غیرمتناسب است که از ابتدا تا انتها برخوردی سیاسی با نظام بانکی داشته باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز ، یحیی آل‌اسحاق ،رییس سابق اتاق بازرگانی تهران دریادداشتی نوشت : بانک یک بنگاه اقتصادی است و باید پاسخگوی سرمایه دارانش باشد.از همین رو،باید نگاه جامعی به نظام بانکی داشت و جایگاه بانک در ساختار بین المللی را هم درنظر گرفت.

انتظاراتی که به سمت نظام بانکی نشانه رفته است با آنچه که در توان نظام بانکی است، همخوانی ندارد. یعنی عطش نیاز به تسهیلات، منابع بانک و هرآنچه که از بانک حاصل می شود با واقعیات همخوانی ندارد، ضمن اینکه برداشت مدیران بانکها با برداشت دیگران نسبت به نظام بانکی تفاوت دارد؛ یعنی برداشت مشترکی در نظام بانکی ما بین مسئولان و اداره کنندگان بانکها با متوقعان وجود ندارد.

 نکته بعدی تعارضاتی است که در قوانین بانکی کشور وجود دارد؛ مثلا از یک طرف گفته می شود که بانک باید در چارچوب بانکداری اسلامی عمل کند و بیشتر به سمت پرونده ویژه نظام بانکی واقتصادمقاومتی مشارکت گام بردارد. درحالی که وقتی مشارکت انجام می شود، عملا بانک به یک بنگاه دار تبدیل می شود. یعنی هم مطالبات بانک از مردم و هم قوانین و مقررات باعث می شود که مشارکت، از بانک یک بنگاه دار بسازد. مجموعه این عوامل نظام بانکی کشور را از ریل خودش خارج کرده است. ضمن اینکه سودآوربودن بعضی از فعالیت ها باعث شده تا بانک به جای حرکت در مسیر اصلی اهدافش که همان واسطه گری مالی است به بنگاهداری روی بیاورد.

 نکته بعدی، فرآیند مدیریتی، شکل وشمایل ساختار نظام بانکی کشور و جایگاه بانک مرکزی در این ساختار است که بحث های متعددی پیرامون خود دارد. تقریبا بعد از انقلاب بانک مرکزی همواره به گونه ای در سایه حاکمیت بوده است.

به عبارت دیگر افرادی که در بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار هسـتند، در مسیر همراهی با سیاستهای دولت حرکت می کنند. درواقع یکی از مشکلات اقتصاد کشور در بخش نظام بانکی این است که سازمان نظارت ضعیف عمل کرده است. این اشکال صرفا به مدیریت یک سازمان مشخص مربوط نیست، بلکه مجموعه رفتارهای حاکمیت به شکلی است که کار را به این مرحله می رساند. بنابراین باید از پایه به این ساختار نگاه شود.

این مجموعه مشکلات نظام بانکی کشور است. اکنون شــرایط به گونه ای شده است که همه به این نتیجه رسیده اند که باید طرحی نو درانداخته شود. با این وجود این نگرانی وجود دارد که مبادا در این طرح هرکسی از زاویه خودش عمل کند. درحالی که باید یک نگاه جامع به شرایط داشـت. این موضوع یک حوزه تخصصی است و کسی که می خواهد وارد آن شود باید بداند که درباره چه چیزی صحبت می کند. معماران این طرح جدید نمی توانند جز از درون این سیستم باشند.

برای رفع مشکلات یک شرط اساسی وجود دارد و آن هم این است که فضای سیاسی، سیطره اش را از نظام بانکی بردارد. سیاسیون باید سایه مبارکشان را از نظام بانکی بردارند. این یک آفت بزرگ یا یک نگاه غیرمتناسب است که از ابتدا تا انتها برخوردی سیاسی با نظام بانکی داشته باشیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید