جایگاه کسب و کارهای اینترنتی در منطقه

کدخبر: ۲۱۳۸۷۷
این روزها کشورهای منطقه غرب آسیا با سرمایه گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها در صدد پیشرفت در این حوزه هستند.
جایگاه کسب و کارهای اینترنتی در منطقه

 با نگاهی به کشورهای غرب آسیا مشخص می‎شود که فعالیت استارت آپی با سرعت بسیار زیادی در حال رشد می‌باشد؛ از طرفی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به شکل هشدار دهنده‌ای از تمام توان خود برای تقویت چرخه استارت آپی عربی استفاده می‌کنند تا سرمایه‌های بیشماری را جذب کنند. فعالیت این کشورها مخصوصا با داشتن ذخایر نفتی و گازی عظیم و همچنین ثروت‌های بیشماری که دارند، نشانه‌ای برای هشدار تلقی می‌شود که باید کشور ما نیز در این حوزه بیش از پیش فعالیت کند. در ادامه به برخی از اقدامات این کشورها اشاره‌ای می کنیم؛

1- در سال 2017 کشور امارات متحده عربی توانسته در استارت آپ‌های حوزه فناوری میلیاردها دلار سرمایه گذاری و جذب سرمایه داشته باشد. محمد العبار سرمایه‌دار مشهور اماراتی  سال گذشته اعلام کرد که توانسته از سرمایه گذاران مختلف در این حوزه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کند.

2-الشایع که به عنوان یک شرکت فروشگاهی زنجیره‌ای مشهور کویتی محسوب می‌شود نیز توانسته در پلتفرم فروشگاه آنلاین نوین یک میلیارد دلار سرمایه جذب کند. امروزه فروشگاه‌های الشایع در بسیاری از کشورهای عربی، ترکیه و روسیه فعال هستند.

3-کشور عربستان در سال گذشته اعلام کرد که 1.1 میلیارد دلار در شرکت‌های استارت‌آپی و اینترنتی سرمایه گذاری کرده است؛ شخصی همچون عبدالرحمن ترابزونی که قبلا در بخش سیلیکونی گوگل مشغول فعالیت بوده در سال گذشته و بعد از بازگشتش به عربستان 500 میلیارد در شرکت سعودی تلکام سرمایه گذاری کرده است.

4- اکثر نخبه‌های استارت‌آپی حوزه فناوری عرب همچون عبدالرحمن این روزها با استقبال خوب کشورهایی همچون عربستان و امارات سرمایه گذاری میلیاردی در این کشورها کرده‌اند؛ این اشخاص در این کشورها امروزه با هدف راه اندازی استارت‌آپ های بزرگ در منطقه مشغول فعالیت هستند.

در کشور ایران نیز فعالیت استارت‌آپ‌های موفق تقریبا به ده سال گذشته باز می‌گردد؛ در این ده سال کشورمان در حوزه فناوری، اینترنت و فضا آنقدر عملکرد موفقی داشته و توانسته فعالیت کسب و کارهای نوپا را مهیا سازد. از طرفی این اتفاق باعث شده کشورهای منطقه نیز در این راه قرار گیرند.  البته نباید این نکته فراموش شود که این روزها رقبای استارت آپ‌های ایرانی با سرعت بسیار بالا در حال رشد و پشت سرگذاشتن ما هستند.

با توجه به عملکرد کشورمان در حوزه کسب و کارهای نوپا در ده سال گذشته انتظار می‌رفت بدون رقیب در این حوزه فعال باشیم؛ هر چند کشورهای همسایه با به راه انداختن استارت آپ ها در صدد نفوذ به داخل ایران نیز هستند.

نکته مهمی که در این میان مشخص می‌شود این است که نیروهای استارت آپی ایران در این جنگ اقتصادی باید برای پیشرفت و گسترش کار خود برنامه‌ای فراتر از مرزهای داخلی داشته باشند و خود را صرفا محدود به داخل کشور نکنند. بی شک با توانایی‌های مشاهده شده در جوانان ایران با داشتن یک برنامه بلند مدت می‌توان در این مسیر نیز عملکرد موفق داشت.

نفوذ هر استارت‌آپی به کشورهای دیگر به معنای فروش کالای آن کشور می‌باشد و این دقیقا همان مفهوم حمایت از کالای ایرانی است؛ با گسترش فعالیت استارت‌آپ‌های ایرانی در منطقه می‌توان کالای ایرانی را بدون کوچکترین دغدغه‌ای به سراسر منطقه صادر کرد و از کشورهای دیگر جلو افتاد. این اتفاق دقیقا مشابه همان ایده کشورهای عربی است که از سال گذشته در صدد راه‌اندازی استارت‌آپ‌های بزرگ منطقه هستند تا بتوانند از نظر اقتصادی به دیگر کشورها نفوذ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید