سفیر اسرائیل در ترکیه، موقتاً اخراج شد

کدخبر: ۲۱۴۰۶۷
وزارت خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) سفیر اسرائیل در آنکارا را در اعتراض به کشتار مردم غزه، احضار و حکم اخراجش را به او ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات سفارتخانه در آنکارا گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه با «عنصر نامطلوب» شناختن سفیر رژیم صهیونیستی، از او خواست تا این کشور را ترک کند.

ترکیه این اقدام را در اعتراض به کشتار مردم غزه در تظاهرات در مناطق مرزی و همچنین انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس انجام داده است.

خبرگزاری «آناتولی» نیز گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه از «ایتان نائح» سفیر رژیم صهیونیستی خواسته «برای مدتی» کشور را ترک کند.

ترکیه و رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۱۰ و درپی حمله نظامیان صهیونیست به کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه و کشته شدن ۱۰ تبعه ترکیه‌ای؛ روابط دیپلماتیک را قطع کرده بودند، تابستان سال ۹۵ بعد از چند ماه مذاکرات فشرده، توافقنامه‌ای را برای ازسرگیری مناسبات سیاسی امضا کردند.

روز دوشنبه (دیروز) همزمان با برگزاری جشن صهیونیست‌ها برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، هزاران فلسطینی در نقاط مختلف کرانه باختری و مرز نوار غزه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که نظامیان صهیونیست نیز به سمت آنها تیراندازی کرده و دستکم ۶۰ نفر را شهید و بیش از ۲۷۰۰ نفر را زخمی کردند.

دسامبر پارسال بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه ضمن به‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو به این شهر مقدس منتقل می‌کند.

این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

روز یکشنبه یک هیئت از مقامات آمریکا شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان از جمله «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر رئیس‌جمهور آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال امور دیپلماتیک سفارت، همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل، وارد فلسطین اشغالی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید