فیلتر فیلترشکن ها شروع شد

کدخبر: ۲۱۴۲۲۸
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه «بسیاری از فیلترشکن ها کاربرد ضدامنیتی دارند »، گفت، فراگیر شدن فیلترشکن ها تبعات زیادی دارد و به همین دلیل حرکت برای مسدود کردن آنها آغاز شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه رونمایی از طرح های جدید همراه اول و در جمع خبرنگاران درباره افزایش استفاده از فیلترشکن ها پس از مسدودسازی تلگرام گفت: یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر استفاده از برخی نرم افزارهای پیام رسان اثر مخربی داشته باشد، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها نتایج به مراتب مخرب تر امنیتی دارند.

وی افزود: بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارایه می‌دهند و به همین دلیل استفاده از آنها مورد توجه عده زیادی از مردم است اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این فیلترشکن ها استفاده ضدامنیتی نیز دارند و نوعی باج‌ افزار هستند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترک اقدام می‌کنند، بنابراین فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

عضو هیات دولت درباره نقش شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها یادآور شد: اقدام این شرکت در چارچوب مصوبه شورای عالی فضای مجازی و با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها صورت گرفته و نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج ‌افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود، به همین دلیل حرکت برای مسدود کردن فیلترشکن‌ ها آغاز شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از شیوه مسدود کردن تلگرام گفت: توسعه استفاده از فیلترشکن ها از اهداف دشمنان به خصوص آمریکا برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آذری جهرمی به بروز اختلال های اینترنتی هم اشاره کرد و افزود: اختلال اینترنتی موضوع بدی است و از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواسته شده موضوع پیگیری شود؛ به اپراتورها هم در این باره تذکر داده شده تا رسیدگی کنند و عصر دیروز دوشنبه نیز جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: مسدودسازی فیلترشکن‌ ها نباید سبب افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود.

وی ادامه داد: قرار نیست با دستور فیلترینگی که صادر شده و با مخالفت های بسیاری از مردم مواجه شده است، به باج‌ افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه داد که در کشور توسعه پیدا کنند.

آذری جهرمی با یادآوری زیان هایی که استفاده از فیلترشکن به کشور و مردم تحمیل می کند، ابراز امیدواری کرد: مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند، زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است و باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آنها همراهی کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، نتیجه آن گستردگی باج‌ افزارها می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فراگیر شدن فیلترشکن‌ ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این صحیح نیست، گفت: وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۸۹ جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن ها بود و حتی گوشی ‌های اپل را به نوعی در بازار ایران عرضه می ‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه پیام‌ رسان و استفاده از ابزار ارتباطی، انتخاب کاربر است، افزود: اینکه ما به استفاده از یک پیام‌رسان قائل باشیم یا نه، تغییری در انتخاب مردم ندارد.

وی تاکید کرد: البته سیاست کشور ترویج پیام‌رسان‌های بومی است و ما بر این اساس مصوباتی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم و پیام‌رسان‌هایی هم در این حوزه فعال شده اند اما این پیام‌رسان‌ها باید خدمات متنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم کنند و همچنین اعتماد مردم را جلب کنند.  

ثبت ۱۰ میلیون نصب فعال پیام رسان های داخلی

 

آذری جهرمی درباره میزان کاربران پیام‌رسان‌های بومی بیان کرد: تا روز گذشته ۱۰ میلیون نصب فعال از تعرفه‌های داخلی روی گوشی‌های همراه داشتیم که البته به معنای ۱۰ میلیون نفر نیست زیرا ممکن است یک نفر چند اپلیکیشن نصب کرده باشد، با وجود این آمار قابل توجهی است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم از پیام‌رسان‌های مختلف استفاده می‌کنند و انحصاری نیز وجود ندارد، اظهار کرد: البته هنوز ابراز نارضایتی از اقدام انجام شده در خصوص مسدود شدن یک پیام رسان خارجی وجود دارد اما واقعیت این است که هم پیام‌رسان‌های داخلی به تدریج جایگاه خود را پیدا می‌کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه توسعه استفاده از پیام رسان های داخلی نیاز به زمان دارد، اظهار داشت: باید نوع برخورد با فضای مجازی اصلاح شود.  

وی با یادآوری اینکه اگر بخواهیم ظرفیت‌های بومی داشته باشیم و آنها را رشد دهیم، باید شاخص‌های خود را تغییر داده و حمایت کنیم، افزود: در نهایت مردم هستند که تصمیم می‌گیرند از چه ابزاری استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تمایل ما بر اساس سیاست‌های حاکمیتی، ترویج پیام‌هارسان‌های بومی است و البته یک سیاست خدشه‌ ناپذیر و مهم در جمهوری اسلامی بر پایه انتظارات مردم تامین شده که نظرات مردم را لحاظ کنیم و به آن احترام بگذاریم. سرویس‌های داخلی هم اگر می‌خواهند شکل بگیرند، باید بر پایه احترام و اعتماد مردم باشد.  

دسترسی به سرعت یک گیگابیتی روی نسل چهارم و نیم

وی با اشاره به پروژه‌های رونمایی شده در همراه اول بیان کرد: امروز مرکز عملیات امنیت بومی شرکت همراه اول و مرکز امداد نجات فوری خدمات مجموعه‌های آسیب دیده برابر حملات سایبری رونمایی شد و مرکز داده‌ای که به منظور بالا بردن ضرایب پدافند غیرعامل در همراه اول به عنوان پشتیبان مراکز داده قبلی بود، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  

آذر جهرمی افزود: همچنین مرکز پایش شاخص‌های کیفی شبکه و همچنین ارزیابی شاخص‌های کیفی شبکه و توسعه آن‌ها در همراه اول مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه دسترسی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه اظهار کرد: همراه اول می خواهد با استفاده از تکنولوژی مایمو (MIMO) و آرایه‌های آنتنی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرعت دانلود را روی نسل چهار و نیم به یک گیگابیت در ثانیه برساند.

وی ادامه داد: البته این قابلیت برای همه مردم قابل دسترسی نیست و نیاز است هم تجهیزات نصب شود و هم گوشی‌هایی که این قابلیت‌ها را پشتیبانی می‌کنند، وجود داشته باشد.  

آذری جهرمی ادامه داد: از همراه اول خواسته شده است ظرف ۴۵ روز آینده موضوع قفل شدن شبکه های ارتباطی در ورزشگاه آزادی را حل کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید