دو راه مقتدا صدر برای تشکیل دولت؛ ائتلاف با العامری با تمدید حضور العبادی

کدخبر: ۲۱۴۸۰۲
ائتلاف میان جریان صدر و جریان الحکمة راه را به روی ائتلاف‌های جدیدی که وظیفه تشکیل دولت آتی عراق را برعهده دارند، باز کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیدار اخیر عمار حکیم و مقتدی صدر نشان داد، ائتلاف مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق (سائرون) و عمار الحکیم، رئیس جریان ملی الحکمة مأموریت گردهم‌آوردن قطب‌های سیاسی را در اردوگاه صدر برعهده خواهند داشت، به طوریکه به دنبال همراه کردن نزدیکان ائتلاف نوری مالکی بوده و به آنها پست‌های مهمی در دولت جدید خواهند داد.

ائتلاف صدر برای گرفتن کرسی‌های ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری تلاش می‌کند اما این به امتیازهای وزارتی نیاز دارد از جمله اینکه وزارت کشور همچنان سهم سازمان بدر باشد.

در صورتی که ائتلاف صدر-الحکیم-العامری (حدود ۱۲۰ کرسی) را به دست آورد او هرگز نخواهد نتوانست بزرگترین فراکسیون پارلمانی را که به ۱۶۵ کرسی نیاز دارد به دست آورد در نتیجه باید به سمت ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گام بردارد.

یک گزینه برای صدر ائتلاف با العبادی است البته به شرط تمدید دوره نخست‌وزیری او که این مساله با دیدگاه صدر درباره نامزدی علی دوای، استاندار میسان و رائد فهمی، دبیر حزب کمونیست عراق برای پست نخست‌وزیری همخوانی ندارد.

صدر تنها دو راه بیشتر ندارد یا برآوردن خواسته العبادی در ازای تشکیل بزرگترین فراکسیون که این احتمال قوی‌تر است یا جذب فراکسیون‌های سیاسی دیگر که ۱۵ تا ۲۰ کرسی را به دست آورده‌اند، اما در این صورت مساله امتیازهای وزارتی پیچیده‌تر خواهد بود.

در این راستا هشام الهاشمی، تحلیل‌گر سیاسی عراق معتقد است، شانس العبادی در باقی ماندن در مسند نخست وزیر بسیار کاهش یافته است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر بیشترین کرسی‌ها یعنی ۵۴ کرسی از مجموع ۳۲۸ کرسی را از آن خود کرد.

عراق بعد از صدام نظامی سیاسی بسیار پیچیده‌ای را تجربه کرده به طوریکه ائتلاف‌های پارلمانی را امری ضروری ساخته است. به هر حال مذاکرات برای ایجاد ائتلاف‌ها از چند روز گذشته آغاز شده است.

بعد از هر انتخاباتی فراکسیون‌های پیروز برای تشکیل دولت اکثریتی وارد مذاکرات طولانی می‌شوند و بعید نیست به دلیل ائتلاف‌های بین فراکسیون‌های پارلمانی ائتلافی که پیروز انتخابات پارلمانی شده در تشکیل دولت شکست بخورد!

لذا، به لحاظ قانونی و قانون اساسی به شکل نظری ممکن است ائتلاف سائرون از تشکیل دولت کنار گذاشته شود، نظیر آنچه در سال ۲۰۱۰ رخ داد به طوریکه ائتلاف پارلمانی با بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمانی شکل گرفت و آن نخست وزیر را تغیین کرد.

انتخابات عراق همواره متاثر از عوامل خارجی بوده و به نظر می‌رسد مذاکرات جدید در سایه تنش بین تهران و واشنگتن بر سر برجام پیچیده از قبل خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید