سه سناریو اروپا در برخورد ایران پس از خروج ترامپ از برجام

کدخبر: ۲۱۵۰۰۷
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون امنیت ملی سه سناریو اروپا در قبال ایران پس از خروج آمریکا از برجام را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با اشاره به سناریوهای اروپا در قبال ایران پس ازسناریوهای اروپا در قبال ایران پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در این شرایط،  سه سناریو از سوی اروپایی‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سناریو اول این است که اروپایی‌ها وارد یک تقسیم کار جدید با آمریکا شوند، ادامه داد:  این سناریو به این شکل است که اروپایی‌ها با فشار به آمریکایی‌ها امتیازاتی دریافت و تحریم‌ها را کمتر کنند و همچنین ایران را وادار به متوقف کردن برنامه‌های خود کنند که در این شرایط ایران مذاکراتش با اروپا را متوقف می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: سناریوی دوم این است که اروپایی‌ها علاوه بر مقاومت در مقابل فشارهای آمریکا، مشوق‌های جدیدی هم به ایران دهند تا بخشی از خسارت‌های خروج آمریکا از برجام را جبران کنند که لازمه این سناریو تقابل اروپا و آمریکاست و بعید است اروپا وارد این فاز شود.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سناریوی سوم، بیان کرد: در این شرایط اروپایی‌ها مناسباتشان با ایران را در حد محدود و بدون چالش با آمریکا،  ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در مذاکراتی که با وزیر امور خارجه کشورمان صورت می‌گیرد، تعهد دهند که در قالب سناریو دوم عمل می‌کنند، ممکن است که برجام دوام داشته باشد.

وی تاکید کرد: کشورهای اروپایی محاسبه‌گر هستند و محور مناسبات‌شان با آمریکا بیشتر راهبردی و اقتصادی است و ارتباطاتشان با آمریکا، چندین صدبرابر روابطشان با ایران است.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام برای ما نتیجه خوبی داشت چراکه افراطی‌هایی چون ترامپ در دنیا مورد هجمه زیادی قرار گرفتند و حقانیت ایران ثابت شد، ما می‌توانیم از این موضوع به خوبی استفاده کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید