محمد بن سلمان کجاست؟

کدخبر: ۲۱۵۱۳۸
اقتصادنیوز: در حالیکه پس از چند هفته بی خبری از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برخی رسانه‌ها و سیاستمداران نزدیک به پادشاهی سعودی سعی دارند با انتشار اخباری صحت و سلامت جسمی ولیعهد عربستان را تائید کنند، اما هنوز این موضوع که بن سلمان در چه شرایطی به سر می‌برد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
محمد بن سلمان کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو؛ در کنار تقویت سناریو آسیب دیدن و یا مرگ محمد بن سلمان برخی رسانه‌ها سناریو‌های دیگری هم مطرح می‌کنند. آن‌ها معتقدند محمد بن سلمان در معرض ترس و نگرانی از حملات انتقام جویانه به ویژه از ناحیه سایر اعضای خاندان سلطنتی قرار دارد. به همین دلیل او از دست دشمنان داخلی و اقدامات احتمالی آن‌ها پنهان شده است.

در این شرایط مخالفان بن سلمان  و رسانه‌های ایرانی نسبت به وضعیت او حساسیت فراوانی نشان می‌دهند. در ایران تئوری "آسیب دیدن" و یا حتی "مرگ" ولیعهد سعودی در جریان یک درگیری داخلی طرفداران زیادی دارد.

این تئوری توسط روزنامه کیهان و برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا برجسته شده است. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان ۲۷ اردیبهشت ماه در یادداشتی از اطلاعات یکی ازسرویس‌های جاسوسی عربی که در اختیار کیهان قرار گرفته پرده برداری کرد. شریعتمداری نوشت: «این سرویس اطلاعاتی در گزارش محرمانه خود برای مقام عالی کشور متبوع خویش با قاطعیت آورده است که در جریان درگیری‌های شنبه شب ریاض- اول اردیبهشت/۲۱ آوریل- حداقل دو گلوله به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان اصابت کرده و احتمال اینکه از دنیا رفته باشد نیز وجود دارد.»

هنوز مشخص نیست دقیقا ۲۱ آوریل چه اتفاقی در ریاض رخ داده است و آیا آن اتفاق ارتباطی با سرنوشت محمد بن سلمان دارد یا نه؟ اما منتقدان خاندان پادشاهی عربستان معتقدند که آن روز یک درگیری شدید رخ داده و هدف هم ولیعهد جوان عربستان بوده است.

مجتهد، فعال توییتری و از منتقدان جدی خانواده سلطنتی سعودی، با رد روایت حکومت سعودی از حادثه تیراندازی، به نقل از منابع آگاه خود نوشت: «هدف حمله شخص محمد بن سلمان بوده و هفت تن از طرفین در این درگیری کشته شده‌اند. مهاجمان گریخته‌اند و شاید مهاجمان از پهپاد هم کمک گرفته باشند و این تیراندازی یک ساعت ادامه داشته است.»

دلیل درگیری خبرساز در کاخ پادشاهی هرچه باشد، چیزی که مشخص است پس از آن درگیری محمد بن سلمان در مجامع عمومی حاضر نشد. از تاریخ ۴ اردیبهشت در خبرگزاری رسمی سعودی هیچ خبری درباره او منتشر نشده است.

حمد بن‌سلمان حتی هنگام سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی که اولین سفر خارجی او بعد از تصدی پست وزارت خارجه بود، در رسانه‌ها ظاهر نشد و این، «عادل الجبیر»، همتای سعودی پمپئو بود که با او دیدار و نشست خبری مشترک داشت.

پس از این اتفاقات و مطرح شدن برخی شایعات، رسانه‌های سعودی با انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی از دیدار، ولی عهد سعودی با برخی مقامات محلی و خارجی نشان دادند که او در سلامت کامل به سر می‌برد، ولی بررسی این موارد نشان می‌دهد که ممکن است این دیدارها، مربوط به قبل از حادثه بوده و احتمال دارد با هدف سرپوش گذاشتن بر حوادث حادثه تیراندازی منتشر شده باشند.

به هر حال در واکنش به سوال‌ها درباره محمد بن سلمان چند روز پیش "بدر العساکر" رئیس دفتر بن سلمان در توییتر عکسی از ولی عهد سعودی منتشر کرد که با لباس غیررسمی در کنار حمد بن عیسی شاه بحرین، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی ایستاده است، اما زمان و مکان آن مشخص نیست. با این حال این تصویر هم می‌تواند متعلق به گذشته باشد.

بن سلمان

این تلاش‌ها به خارج از عربستان هم رسیده است. روز جمعه (۱۸ می) خبرگزاری موریتانی اعلام کرد که «ابی احمد» نخست‌وزیر این کشور در ریاض به دیدار «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان رفته است، اما خبرگزاری رسمی عربستان در اخبار مربوط به، ولی عهد هیچ خبری در این خصوص پوشش نداده است.

سناریوهای دیگر

در کنار تقویت سناریو آسیب دیدن و یا مرگ محمد بن سلمان برخی رسانه‌ها سناریو‌های دیگری هم مطرح می‌کنند. آن‌ها معتقدند محمد بن سلمان در معرض ترس و نگرانی از حملات انتقام جویانه به ویژه از ناحیه سایر اعضای خاندان سلطنتی قرار دارد. به همین دلیل او از دست دشمنان داخلی و اقدامات احتمالی آن‌ها پنهان شده است.

رسانه پاکستانی «نیوز اینترنشنال» این احتمال را مطرح کرده تیراندازی ماه آوریل را با غیبت «محمد بن سلمان» مرتبط دانسته است. این رسانه نوشته است: «برخی از منابع وابسته به گروه‌های معارض سعودی می‌گویند تیراندازی ماه آوریل موجب هراس محمد بن‌سلمان شده و او را واداشته از بیم آنکه مبادا ولیعهد سابق عربستان و پسرعمویش محمد بن نایف در صدد سرنگونی‌ او برآید، ترک کشور و سفر به خارج را برای اعضای خاندان سلطنتی و مقام‌های رده بالای حکومتی ممنوع کند.»

در ابتدا بن سلمان با حمایت پدرش توانست محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان را خلع کند و جانشین او شود این اتفاق می تواند سیستم پادشاهی عربستان را کلا تغییر دهد و سلطنت را از پسران عبدالعزیز به پسران سلمان منتقل کند. این انتقال و جابه‌جایی منتقدانی در سیستم پادشاهی عربستان داشت. اما محمد بن سلمان با جسارت و همراهی بی قید و شرط پدرش این کار را انجام داد.

در حال حاضر اخبار معتبری درباره وضعیت "محمد بن نایف" در دست نیست، اما چندی پیش تصویری از او در حال نماز خواندن منتشر شد. در این تصویر، ولی عهد مخلوع سعودی به همراه نوه خود «عبدالله بن سعود بن فهد» پشت سر دامادش شاهزاده «نایف بن ترکی بن عبدالله» در حال انجام فریضه نماز است. گفته می‌شود او در حصر خانگی به سر می‌برد.

بن سلمان

پس از افزایش قدرت محمد بن سلمان او سال گذشته در اقدامی منحصر به فرد و عجیب بیش از ۲۰۰ شاهزاده، سیاستمدار و تاجر ثروتمند در جریان طرح موسوم به مقابله با فساد دستگیر کرد. این افراد در هتل مجلل ریتز کارلتون زندانی شدند. در میان شاهزادگان محمد بن نایف ولیعهد سابق، ولید بن طلال میلیاردر مشهور و تعدادی دیگر قرار داشتند. در این شرایط طبیعی است که بپذیریم او دشمنان داخلی زیادی دارد که برای حذفش لحظه شماری می‌کنند.

سناریو دیگر درباره سرنوشت بن سلمان این است، که هیچ اتفاقی برای او نیافتاده است، اساسا غیبت یک ماهه او اتفاق مهمی نیست.و هیچ رمز و رازی هم در میان نیست. فقط او مدتی است که در رسانه ها ظاهر نمی شود و احتمالا به زودی باز هم سروکله اش پیدا می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید