بازداشت چند فعال حقوق بشر در عربستان

کدخبر: ۲۱۵۱۴۲
اقتصادنیوز؛ در شرایطی که شایعات فراوانی درباره«محمد بن سلمان» مطرح است، افکار عمومی دنیا دو خبر مهم از عربستان دریافت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو؛ عربستان در دو سال اخیر گسترده‌ترین تغییرات در حوزه افزایش حقوق زنان در کشور را اعمال کرده است. تغییراتی که حامی اصلی آن محمد بن سلمان بود. حالا سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه ۱۹‌مه/ ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد که ۷ فعال حقوق زنان در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند.

در میان دستگیر شدگان نام افرادی، چون چون لجین هذلول، عزیزه آل یوسف، و ایمان نجفیان به چشم می‌خورد که از مبارزان اصلی علیه ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان بودند. دستگیری این افراد تنها چند هفته پیش از اجرایی شدن لغو ممنوعیت رانندگی زنان صورت می‌گیرد.

رسانه‌های دولتی کشور عربستان عکس فعالان دستگیرشده را در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌های منتشر و روی عکس هر یک از این افراد کلمه «خائن» نوشته اند.

وزارت کشور عربستان هویت دستگیرشدگان را اعلام نکرده است، اما در بیانیه‌ای گفت: «این افراد به علت تماس با افراد خارجی دستگیر شده‌اند. آن‌ها به قصد برهم زدن امنیت کشور سعی در نفوذ به مقام‌های حساس دولتی داشته‌اند.»

مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر به روزنامه ایندیپندنت گفت: «پیام کاملا واضح است. هر کس به اصلاحات شاهزاده عربستان شک داشته باشد، راهی زندان می‌شود.»

نام دو مرد نیز در میان دستگیرشدگان به چشم می‌خورد. محمد الراباعی، نویسنده و ابراهیم المدایمیق، وکیل، که هر دو از حامیان حقوق زنان هستند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند در هفته‌های اخیر چندین فعال حقوق زنان از خارج شدن از کشور منع شده‌اند. مشخص نیست آیا این بازداشت‌ها ارتباطی میان وضعیت کنونی محمد بن سلمان دارد یا نه.

خبر دوم از روزنامه نیویورک تایمز نقل شده است. 

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهور آمریکا، سال ۲۰۱۶ و در حاشیه کمپین انتخابی پدرش، با نماینده دوشاهزاده عرب دیدار کرده است.

این گزارش می‌گوید جورج نادر نماینده شاهزادگان عرب به پسر ترامپ گفته است ولیعهد‌های عربستان و امارات مایل به پیروزی ترامپ در انتخابات و کمک به او هستند.

وکیل خانواده ترامپ گفته این جلسه نتیجه‌ای نداشته و از طرف پسر ترامپ این پیشنهاد رده شده وموضوع تمام شده است.

نیویورک تایمز همچنین از دیدار پسر ارشد ترامپ با یک اسرائیلی متخصص تاثیرگذاری بر شبکه‌های اجتماعی و پرنس اریک، رئیس سابق شرکت امنیتی بلک واتر که در عراق خدمات امنیتی ارائه می‌کرد خبر داده است.

قوانین ایالات متحده دخالت کشور‌های خارجی در کمپین‌های انتخاباتی را ممنوع کرده است. ترامپ پیش از این اتهامات در مورد ارتباط کمپین انتخاباتی اش با عوامل خارجی را توطئه برای بدنام کردن" خودش و یا "تلاش دموکرات‌ها برای کمرنگ کردن شکست انتخاباتی‌شان" خوانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید