کمک مالی شاهزاده سعودی به نخست وزیر سابق مالزی

کدخبر: ۲۱۵۴۷۰
اقتصادنیوز: یک شاهزاده سعودی به رئیس شورای مبارزه با فساد مالزی اطلاع داد به نخست‌وزیر سابق این کشور کمک مالی کرده بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت، رئیس شورای مبارزه با فساد در مالزی اعلام کرد یک شاهزاده سعودی به او اطلاع داد به نخست وزیر سابق مالزی کمک مالی کرده بود.

گفته می‌شود نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین مالزی، روز سه‌شنبه به مرکز مبارزه با فساد مالزی در پوتراجایا -پایتخت اداری کشورش- رفت تا به سوالات مربوط به اختلاس از صندوق توسعه ملی مالزی «وان ام‌دی‌بی» پاسخ دهد.

«ائتلاف جبهه ملی مالزی» که از احزاب حاکم بر این کشور از زمان استقلال آن از استعمار انگلیس در سال 1957 تشکیل شده است، در سال‌های اخیر به علت دست داشتن مسئولان این احزاب در رسوایی‌های مالی و اختلاس‌هایی که در صندوق توسعه ملی این کشور روی داد، محبوبیت و اعتبار خود را در جامعه مالزی تا اندازه‌ای از دست داده است و همین مسئله در انتخابات اخیر موجب شکست این ائتلاف و به قدرت رسیدن دوباره ماهاتیر محمد شد. 

ماجرای اختلاس از صندوق توسعه ملی مالزی حدود دو سال پیش بر ملا شد و هیاهوی زیادی در عرصه سیاسی و اقتصادی مالزی به راه انداخت. افشای اختلاس از صندوق توسعه ملی مالزی پس از گزارش وال استریت ژورنال صورت گرفت و در حال حاضر نیز این مسئله نه تنها در مالزی بلکه در سوئیس، سنگاپور و مالزی موضوع تحقیقات قضایی گسترده است.

گفته می‌شود برخی از افراد و شخصیت‌های نزدیک به قدرت در مالزی و حتی مقامات دولتی این کشور چند میلیارد دلار از طریق یک شبکه پیچیده از شرکت‌های صوری اختلاس کرده‌اند. رسوایی صندوق توسعه ملی مالزی موجب آغاز تحقیقاتی در چند کشور شد و سرانجام پس از افشاگری‌های وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه نجیب رزاق مبلغ یک میلیارد دلار به طور غیرقانونی از این صندوق دریافت کرده است، تحقیقات قضایی به نخست وزیر مالزی وقت مالزی (نجیب رزاق) گسترش پیدا کرد. اما نجیب رزاق و مسئولان صندوق توسعه ملی مالزی هر گونه تخلف و اقدام غیرقانونی را در این نهاد مالی انکار کرده‌اند. صندوق توسعه ملی مالزی در حال حاضر ده میلیارد یورو بدهکار است.

دولت جدید مالزی تحت رهبری ماهاتیر محمد نود و دو ساله که پیروز قاطع انتخابات پارلمانی اخیر مالزی بود وعده داده است تحقیقات قضایی را در خصوص اختلاس از صندوق توسعه ملی مالزی تسریع کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید