در نشست آینده ایران بررسی شد

سه چالش آینده ایران از زبان جلایی پور

کدخبر: ۲۱۵۶۱۲
اقتصادنیوز؛ حمیدرضا جلایی پور در نشستی با موضوع «آینده ایران و نقش جوانان» در محل دانشگاه تهران گفت: جامعه ریسکی، دولایه بودن قدرت و تهدید خارجی سه چالش آینده ایران است.
سه چالش آینده ایران از زبان جلایی پور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ حمیدرضا جلایی پور فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: مهمترین چالش ما (ائتلاف سه گانه) ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان است. ترامپ آدم نامتعادل و خطرناکی است که تصمیماتش را قبل از واشنگتن در تل آویو می گیرد. آن ها با جنگ روانی و تحریم ناجوانمردانه اقتصادی می خواهند به جامعه ایران فشار بیاورند تا مردم کاری انجام دهند.

جلایی پور خاطر نشان کرد: نئوکان ها (نو محافظه کاران آمریکایی) 20 سال است در مورد فروپاشی ایران مطلب می نویسند. آن ها ایران را سرزمینی بزرگ می دانند که باید تکه تکه شود. آن ها با جمهوری اسلامی مشکل ندارند، بلکه در پی گسترش ناامنی و فروپاشی کشور ایران هستند. همه کشورها با تهدید خارجی مواجه هستند به ویژه ایران که 15 همسایه دارد و 200 سال است با تهدیدات روس، انگلیس و آمریکا روبه روست.

وی تاکید کرد: باید در مقابل این تهدید، دولت، گروه ها و مردم با هم متحد و یکپارچه شوند و دولت نیز باید شفاف و پاسخگو باشد.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: چالش بعدی که در اصطلاح به آن پدیده «جامعه ریسکی» می گویند، چالش جامعه ای است که در معرض امواج مدرن و صنعتی قرار می گیرد. در این جا منظور از ریسک، خطر نیست، بلکه این ریسک ناشی از علم و فناوری است. 

وی افزود: ایران جامعه ای عقب افتاده و سنتی نیست، بخشی از مدرنیته جهانی است. ما در معرض علم، فناوری و بوروکراسی (دیوانسالاری) قرار گرفتیم و در بعضی جاها «اوردوز» ( سوء مصرف) کردیم مثلا در حالی که کل کارکنان بوروکراتیک ژاپن 300 هزار تن است ما فقط 300 هزار پست بوروکراتیک و سه ، چهار میلیون کارمند بخش عمومی داریم. 

وی افزود: در چند دهه اخیر، به میزان صنعتی شدن، روند خشکسالی در ایران فزاینده شده است و آلودگی هوا و صوتی زندگی دو سوم شهرنشینان را با خطر مواجه کرده است.

این فعال اصلاح طلب اظهار داشت: جامعه ای که به شدت ارتباطی و اطلاعاتی می شود، فردیت در آن رشد می کند. فردیت رشد کرده است اما اخلاق متناسب با این فردیت نداریم که شاخص آن را در طلاق و سست شدن نهاد خانواده و شکنندگی محیط کسب و کار می بینیم.

وی تاکید کرد: برخی این مشکلات را به عملکرد جمهوری اسلامی نسبت می دهند در حالی که این موارد به مدرن شدن جامعه ارتباط دارد. 'اورلریک بک'، جامعه شناس آلمانی معتقد است که باید با مولفه های مدرن این مشکلات را درمان کرد.

جلایی پور تصریح کرد: جامعه ریسکی به دولت مسئول، شفاف و کارآمد نیاز دارد که این یکی از نهادهای مهم مهار ریسک است.

این استاد دانشگاه، دولایه بودن قدرت را چالش سوم برشمرد و افزود که در کشور فقط لایه رسمی در مواجهه با افکار عمومی پاسخگو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید