عقب‌نشینی ترامپ از خلع سلاح فوری کره‌شمالی

کدخبر: ۲۱۵۷۷۸
یک روزنامه مشهور آمریکایی به عقب نشینی دونالد ترامپ از درخواست قبلی وی برای خلع سلاح فوری کره شمالی خبر داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه آمادگی خود را برای یک طرح چند مرحله ای برای برچیده شدن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی اعلام کرده و این مساله نشان می دهد که ترامپ از درخواست قبلی اش برای خلع سلاح فوری عقب نشینی کرده است.

ترامپ پیش از این تاکید کرده بود که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باید فورا برنامه تسلیحات هسته ای را متوقف کند بدون آنکه واشنگتن امتیازی به پیونگ یانگ بدهد.

انعطاف ترامپ در قبال کره شمالی پس از آن صورت گرفته است که پیونگ یانگ هفته گذشته تهدید کرد که با تسلیم یکجانبه تسلیحات اتمی اش موافقت نخواهد کرد و همین طور هشدار داد که دیدار بین ترامپ و کیم جونگ اون را که قرار است ماه آینده در سنگاپور برگزار شود، لغو می کند.

این تحولات نشان می دهد که ترامپ در حال کوتاه آمدن از راهبرد و رویکردی است که ماه ها برای برخورد با کره شمالی بر آن پافشاری و اصرار کرده بود. این مساله همچنین نشانگر این واقعیت است که سه هفته قبل از برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره شمالی، کاخ سفید هنوز راهبرد روشن و مشخصی برای مذاکره با کره شمالی ندارد.

ترامپ روز سه شنبه گفت: ابعاد برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی این مساله را سخت خواهد کرد که بخواهیم با یک اقدام ساده آن را حذف کرده و برچینیم. این قطعا بهتر خواهد بود اگر بتوانیم در یک مرحله این کار را انجام دهیم. ولی آیا ممکن است؟

این در شرایطی است که سخنگوی دولت کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات رده بالا میان کره شمالی و کره جنوبی پس از 25 می و زمانی که رزمایش نظامی مشترک میان آمریکا و کره جنوبی به پایان برسد از سر گرفته خواهد شد.

کره شمالی هفته پیش و دقایقی پیس از نشست با مقامات عالی رتبه کره جنوبی، این دیدار را لغو کرد. پیونگ یانگ در اعتراض به رزمایش نظامی مشترک میان سئول و آمریکا این نشست را لغو کرده و همچنین تهدید کرد که دیدار رهبر کره شمالی با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا نیز احتمالا لغو گردد.

ترامپ در دیدار با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی،گفت :احتمال زیادی وجود دارد که دیدار وی با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در روز 12 ژوئن یعنی 22 خردادماه برگزار نشود.

در صورتی که برگزاری این نشست با شکست مواجه شود ضربه بزرگی به حامیان ترامپ درباره دستیابی به بزرگترین دستاورد سیاسی در دوران ریاست جمهوری اش وارد خواهد شد و نا امیدی بزرگی نیز برای خود ترامپ به همراه خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید