سوال از زنگنه درباره بدعهدی توتال کلید خورد + متن سوال

کدخبر: ۲۱۶۲۸۶
اقتصادنیوز: سوال نماینده مردم شاهین‌شهر از وزیر نفت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌‎شهر از تقدیم سوالش از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ما در آن زمان طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال را ارائه کردیم، متذکر شد: متاسفانه طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قرارداد‌های نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی (IPC) به دلیل پس گرفتن امضای متقاضیان این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

متن این سوال به شرح زیر است: 

خواهشمند است در اجرای ماده ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی، سوال اینجانب /اینجانبان از جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت را برای بررسی به کمیسیون تخصصی زیر ارجاع شود:

خلاصه سوال: 

علت عدم پیش‌بینی اخذ ضمانت و خسارت لازم در قرارداد با شرکت فرانسوی توتال چه بوده است؟

شرح سوال: 

آقای وزیر محترم نفت:

شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به علت خروج آمریکا از برجام، قرارداد خود را با ایران ترک خواهد کرد و بنا بر اظهارات جنابعالی، جریمه‌ای هم برای خروج شرکت توتال از قرارداد مذکور پیش‌بینی نشده است. این در حالی است که یکی از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین بند‌های یک قرارداد ساده حقوقی، اخذ ضمانت‌ها و خسارات لازم در صورت عدم رعایت مفاد و یا ترک قرارداد از سوی طرف مقابل می‌باشد.

۱- پاسخگوی این بی‌تدبیری و سهل‌انگاری و یا مماشات در عقد چنین قرارداد مهمی، به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با چه کسی است؟

۲- چرا برای چنین قرارداد مهمی جریمه و یا خسارت فسخ یا ترک قرارداد لحاظ نشده است؟

۳- آیا این مماشات و سهل‌انگاری و یا بی‌تدبری به غیر از ضرر به منافع ملت بزرگ ایران و بیت‌المال سوء دیگری هم داشته است؟

سوال از زنگنه درباره بدعهدی توتال

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید