بازداشت استاد توهین کننده به اعتقادات اهل سنت

کدخبر: ۲۱۶۳۷۷
اقتصانیوز: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: استاد هتاک این دانشگاه که به اهل سنت اهانت و در این رابطه کلیپی را در فضای مجازی منتشر کرده بود ضمن تعلیق از خدمت توسط کمیته انضباطی دانشگاه، با حکم دادستان دستگیر و بازداشت شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا فردی به نام «ح.ص» استاد دانشگاه آزاد اسلامی ساعت 23 جمعه شب کلیپی اهانت آمیز به اهل سنت در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی سیستان و بلوچستان منتشر کرده بود که به سرعت دست بدست شد.

در بخشی از این کلیپ مراسم مذهبی اهل سنت سیستان و بلوچستان به سخره گرفته و به آنان برای برگزاری چنین مراسمی توهین شده بود.

پس از انتشار این کلیپ اطلاعات سپاه فرد موردنظر را دستگیر و در این رابطه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش جمعه شب سازمان اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، پس از آنکه یکی از اساتید دانشگاهی در زاهدان به نام (ح.ص) اقدام به انتشار فیلم با محتوای ضد وحدت کرد، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: به دستور ویژه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و اقدام ضربتی پاسداران گمنام سازمان اطلاعات سپاه سلمان، فرد متخلف دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

در ادامه این گزارش آمده است: از آنجا که فیلم پخش شده از سوی وی باعث ایجاد اختلاف میان اقوام و اهانت به جامعه اهل سنت سیستان و بلوچستان شده بود سریعا با وی برخورد شد.

بر پایه این گزارش، همچنین کمیته انضباطی دانشگاه نیز به قید فوریت تشکیل جلسه داد که حکم این کمیته نیز در 24 ساعت آینده به اطلاع مردم شریف استان خواهد رسید.

در این گزارش آمده است: مردم استان سال هاست که در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز و برادرانه دارند و هیچ گاه فریب این قبیل افراد برای برهم زدن وحدت پایدار را نمی خورند.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: پرونده استاد هتاک دانشگاه زاهدان خارج از نوبت و با حساسیت و جدیت بیشتری رسیدگی می شود.

 علی موحدی راد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این استاد هتاک پس از تفهیم اتهام و بازداشت موقت برای تحقیقات بیشتر تحویل ماموران اطلاعات سپاه سلمان استان شد.

وی ادامه داد: برخورد دادستانی با تخلف این استاد دانشگاه خارج از نوبت رسیدگی و مجازات مناسبی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: توهین این فرد در قالب سخنان و تصاویری که منتشر کرده است خلاف شان یک استاد دانشگاه و به دور از عرف، اخلاق و شرع است.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان تصریح کرد: در بررسی های انجام شده نوع رفتار این استاد با دانشجویان در سر کلاس های درس مشخص نمی کند که پیرو چه دین و مذهبی است به طوری که شیعه بودن و سنی بودن وی مشخص نیست.

وی افزود: نوع گفتمان وی در سر کلاس های دانشگاه مشوش و متفاوت بوده و نوع مذهب وی مشخص نمی شده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که برخورد قضایی با این استاد هتاک به طور جدی در دستور کار قرار دارد از عموم مردم دعوت می کنیم با خویشتنداری اجازه دهند دستگاه قضایی در فضایی آرام به پرونده رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه رفتار این استاد هتاک مورد تایید هیچ حزب، جناح، مذهب و دولتی نیست گفت: وقتی یک نفر خطایی را انجام می دهد نباید آن را به حساب دین، مذهب، نظام و مسئولان بگذاریم.

وی افزود: تجمع و تحصن باید زمانی باشد که ما برخورد نکنیم یا حرکت فرد خاطی را تایید کنیم، درصورتی که ما شب گذشته به محض مطلع شدن از این اقدام و زمانی که هنوز بسیاری از علما اهل سنت خبر دار نشدند دستور بازداشت وی را صادر و بلافاصله بازداشت کردیم.

وی تاکید کرد: این اقدام نشان می دهد که دستگاه قضایی و نظام این رفتار را تایید نمی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان نیز به ایرنا گفت: کمیته انضباطی این دانشگاه نیمه شب گذشته (جمعه شب) تشکیل جلسه داده و بر اساس حکم صادره، این استاد هتاک از خدمت تعلیق شد.

سلطانعلی میر با محکوم کردن حرکت این استاد هتاک افزود: با وجودی که کلیپ مورد نظر در خارج از دانشگاه تهیه شده اما پرونده این استاد از یک جنبه امنیتی و ایجاد آشوب در شهر و اهانت به وحدت مسلمانان از سوی دادستانی مورد رسیدگی قرار می گیرد و از جنبه دیگر از سوی دانشگاه و بر هم زدن وحدت بین دانشجویان رسیدگی شد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات بدست آمده، این فرد که توسط اطلاعات سپاه و با حکم دادستانی زاهدان دستگیر شده به جرم ارتکابی خود اعتراف کرده است.

در ادامه این ماجرا شماری از دانشجویان اهل سنت ظهر امروز شنبه در مقابل درب دانشگاه آزاد اسلامی در خیابان دانشگاه زاهدان تجمع کردند.

با وجودی که نیروهای انتظامی در محل تجمع برای برقرای امنیت و نظم حضور یافتند اما به دلیل آرام بودن تجمع و اتمام فوری آن، محل را ترک کردند.

یکی از روحانیون عضو دفتر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان درمحل تجمع حضور یافته و پیام مولوی اسماعیل زهی مبنی بر خاتمه تجمع را به معترضان اعلام کرد که افراد معترض محل را ترک کردند.

این مولوی خطاب به تجمع کنندگان گفت: نیروهای امنیتی استاد هتاک را دستگیر کردند بنابراین دلیلی بر تجمع وجود ندارد.

وی افزود: افرادی که به تجمع ادامه دهند از ما نیستند و نباید اجازه سوء استفاده به دشمنان داده شود.

پس از سخنرانی این مولوی تجمع کنندگان محل را ترک کردند.

دفتر امام ‌جمعه مسجد مکی اهل‌سنت زاهدان با صدور بیانیه ای ضمن تقبیح سخنان اهانت ‌آمیز یکی از اساتید دانشگاه آزاد زاهدان و توصیه مردم به حفظ آرامش و اجتناب از برگزاری هرگونه تجمع در این خصوص، خواستار اشد مجازات برای فرد خاطی شد.

در این اطلاعیه فرد اهانت کننده به اقوام و مذاهب «وابسته به عوامل تفرقه‌انگیز و جریان افراط‌گرا» معرفی شده است که در پی «ایجاد تشنج و اختلاف» بین اقوام و مذاهب هستند.

در این اطلاعیه با اشاره به برخورد مقامات قضایی با نامبرده و تعلیق وی از سوی کمیته انضباطی دانشگاه، از عموم مردم خواسته شده است که از برگزاری هرگونه تجمع در این خصوص اجتناب کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از مسئولان امر درخواست داریم فرد خاطی را جنایتکار و حرکتش را «اقدام علیه امنیت ملی» تلقی کرده و به اشد مجازات برسانند تا برای دیگر عوامل نفوذی و مزدوران دشمن درس عبرت باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید