رهبر حزب وطن :ترکیه در حالت جنگ قرار دارد

کدخبر: ۲۱۶۴۳۰
اقتصادنیوز : دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: ادامه برقراری وضعیت فوق العاده در کشور لازم و ضروری است چرا که ترکیه در حالت جنگی و در مسیر رویارویی با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پرینچک در مصاحبه با روزنامه جمهوریت اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی لوله تانک های جنگی خود را به طرف ترکیه نشانه گرفته اند و از سوی دیگر مبارزه ارتش علیه گروه های تجزیه طلب و تروریستی همچنان ادامه دارد که به همین دلایل در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت فوق العاده را حذف نخواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد: به رغم این که حالت فوق العاده نیاز ضروری کشور است، اما در صورت انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری، قوانین موجود در آن را تغییر خواهم داد.

وی تصریح کرد: وضعیت فوق العاده فقط با پایان یافتن مبارزه علیه تروریست ها و نابودی کامل آنها پایان خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، برابر قانون، طرح تمدید وضعیت فوق العاده پس از تصویب در شورای امنیت ترکیه، توسط نخست وزیری این کشور برای تایید نهایی به مجلس این کشور ارائه می شود.

وضعیت فوق العاده در ترکیه از روز 27 تیرماه سال 1395 (19 جولای 2016) و پس از کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته (15 جولای 2016) آغاز شده و در هفت دوره سه ماهه پیاپی اجرا شده و هم اکنون هشتمین دوره آن در حال اجراست.

ترکیه بعد از کودتای نافرجام، با برقراری و اجرای وضعیت فوق العاده که همچنان ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت پرداخته است.

وضعیت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند.

بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، تاکنون بیش از 170 هزار نفر دستگیر و یا به دخالت داشتن در کودتا متهم شده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید