حاشیه های نشست کمیسیون مشترک برجام وین/ ضرب الاجل 5 روزه تهران به اروپا

کدخبر: ۲۱۶۴۳۵
اقتصادنیوز : تعیین ضرب الاجل 5 روزه تهران به اروپا که دقایقی پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، ازسوی یک مقام ارشد ایرانی در جمع خبرنگاران مطرح شد، کانون توجه رسانه‌ها شد.
حاشیه های نشست کمیسیون مشترک برجام وین/ ضرب الاجل 5 روزه تهران به اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،جمع زیادی از خبرنگاران خارجی و داخلی اتریش از ساعت 8 صبح به وقت محلی در هتل کوبورگ وین برای پوشش این رویداد مهم که برای اولین بار در غیبت نماینده ایالات متحده برگزار می شد ، حاضر بودند.

از سی.ان.ان، رویترز و بی.بی.سی گرفته تا المیادین و دیگر رسانه های منطقه ای دوربین ها را به سمت درب هتل مستقر کرده تا ورود هیات های مذاکره کننده را فیلمبرداری و بلکه اظهار نظر مقامات را شکار کنند. 

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار بود تا نشست کمیسیون راس ساعت 11 میان ایران و نمایندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شود. برای اولین بار نماینده ایالات متحده در جمع مذاکره کنندگان حضور نداشت و اصلی ترین بحث خبرنگاران، آینده توافقی بود که قرار است توسط نمایندگان جامعه جهانی بدون آمریکا حفظ شود. 

از ساعت 9 به این طرف، ورود هیات های دیپلمات آغاز شد ولی طبق روال گذشته هیچ کدام به سئوال خبرنگاران پاسخ نمی دادند. 

از شب قبل گمانه زنی هایی درباره احتمال تشکیل جلسه میان اعضای برجام منهای ایران برای هماهنگی مواضع خود پیش از نشست مشترک برجام مطرح بود که با ورود هماهنگ هیات ها این تردید ها به تدریج کاهش یافت. 

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت دقایقی پس از ساعت 9 و نیم صبح وارد هتل شد و بعدا یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که او دیدارهای جداگانه ای با هلگا اشمید و رییس هیات روسیه داشته است.

اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از فدریکا موگرینی ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده داشت.

هیات ها یکی پس از دیگری وارد هتل می شدند و خبرنگاران مطلب تازه ای برای گزارش نداشتند؛ تا اینکه دقایقی پیش آغاز نشست، مسئول هماهنگی خبرنگاران اعلام کرد که قرار است یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست شرکت کند. این خبر جان تازه ای به بحث خبرنگاران دمید. 

آمانو روز قبل از برگزاری نشست کمیسیون، برای یازدهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار داده بود و حضور او می توانست تاحد زیادی فضای حاکم بر نشست را روشن کند. او که از مقابل دوربین ها رد می شد، از سوی خبرنگاری مورد پرسش قرار گرفت که 'شما اینجا چه می کنید؟'

هدف از حضور آمانو به گفته سیدعباس عراقچی برای این بود یکبار دیگر بقیه اعضاء پایبندی خود را به برجام تاکید کنند و همه از بابت کار حرفه ای آژانس تشکر کرده. 'امانو هم تکرار کرد که یازده گزارش آژانس که آخرین آن دیروز منتشر شد پایبندی ایران به برجام را تایید می کند.'

دیگر زمان زیادی تا برگزاری نشست باقی نمانده بود. خبرنگاران منتظر ورود به سالن مذاکرات بودند تا مثل گذشته دقایقی را از ابتدای جلسه تصویر برداری کنند. بحث اصلی آنها حضور غیر منتظره آمانو و حواشی آن بود که شوک دیگری به بحث ها وارد شد. رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گزارش کرد که ایران 5 روز به اروپا فرصت خواهد داد تا بسته پیشنهادی خود را در حمایت از برجام ارائه کند. 

بحث ها میان خبرنگاران شکل تازه ای گرفته بود. اروپا با چه اهرمی قادر خواهد بود تا در 

برابر تحریم های آمریکا برجام را حفظ کند.

خبرنگار فرانسوی شبکه سی‌جی‌تی‌ان که برای پوشش این رویداد به وین سفر کرده بود، به ایرنا گفت که ضرب الاجل ایران می تواند سنجشی برای ارزیابی تعهد اروپا به برجام باشد.

او‌ که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت که شرکتهای اروپایی مشتاق گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران هستند و سرازیر شدن انها به ایران پس از اجرای برجام خود گواهی بر این امر است. 

این خبرنگار فرانسوی از خروج امریکا ازبرجام ابزار تاسف کرد و گفت: لازم است که اتحادیه اروپا موضع تندتری علیه ترامپ بگیرد. سیاست های یکجانبه گرایانه واشنگتن به تدریج اروپا را از بین خواهد برد. 

به گفته او ، امریکا با خروج از پیمان تجاری اقیانوس آرام و افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم جنگ اقتصادی با اروپا را آغاز کرده و بدین ترتیب برجام می تواند بهانه خوبی برای اتحاد جامعه جهانی دربرابر ایالات متحده باشد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه 12 اردیبهشت خروج کشورش از این توافق و بازگشت تحریم های هسته ای را اعلام و وزیر خارجه او نیز دوشنبه 31 اردیبهشت در سخنانی مملو از اتهام های بی اساس علیه کشورمان، راهبرد جدید واشنگتن علیه ایران در فضای پس از خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام با هدف بررسی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و رایزنی درباره راهکارهای تداوم اجرای این توافق تشکیل شد. این نشست پس از نزدیک به 3 ساعت مذاکره به پایان رسید و شرکت کنندگان ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته ای اعلام کردند که تامین خواسته های ایران و عادی سازی همکاری های اقتصادی با تهران برای بقای این توافق ضروری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید