جلسات نامنظم مجمع تشخیص مصلحت در سایه بیماری رئیس و غیبت سران قوا

کدخبر: ۲۱۶۵۱۳
اقتصادنیوز: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی ‌دانند جلسه بعدی مجمع چه زمانی برگزار می ‌شود و برخی از آنان نیز نبود نظم در برگزاری جلسات اصلی مجمع را تأیید می ‌کنند.
جلسات نامنظم مجمع تشخیص مصلحت در سایه بیماری رئیس و غیبت سران قوا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، غیبت سران قوا در جلسات مجمع کم بود،‌ نامنظم شدن برگزاری جلسات هم به آن اضافه شد. سومین ماه از سال 97 آغاز شد، ولی تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها یک بار تشکیل جلسه داده است.

از هشتم اردیبهشت ماه سال جاری، موضوعات اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از جمله سرنوشت حضور اقلیت‌ های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتظار تشکیل جلسه اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در پی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، چند ماهی مجمع تشخیص حالت بلاتکلیف داشت و آیت‌ الله محمد علی موحدی کرمانی موقتا چند جلسه را اداره کرد؛ آیت‌الله شاهرودی در اردیبهشت1396 مدتی در یکی از بیمارستان ‌های تهران بستری بود و وقتی حالش مقداری بهبود یافت، مرداد 96 به ریاست مجمع تشخیص منصوب شد، اما در دی ماه برای ادامه معالجات این بار به آلمان سفر کرد.

بعد از بازگشت آیت‌ الله هاشمی شاهرودی از این سفر درمانی، در سال گذشته، جلسات مجمع تشخیص مصلحت از روال همیشگی شنبه‌های خود خارج شده است.

*غیبت سران قوا

30 دی ماه، 14 بهمن ماه، پنج، 19 و 26 اسفند ماه 96، پنج روزی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌ شاهرودی تشکیل جلسه داد. ولی سران سه قوه در هیچ یک از این جلسات شرکت نکردند. در تنها جلسه این نهاد در سال جدید هم حسن روحانی و برادران لاریجانی سران سه قوه مجریه،‌ قضائیه و مقننه غائب بودند.

تا‌کنون هیچ کدام از سران قوا توضیحی درباره علت غیبت خود در این جلسات نداده‌اند. هر چند بررسی برنامه ‌کاری سران قوا نشان می‌ دهد که در چند مورد جلسات مجمع با برنامه‌ها و مراسم‌ رسمی آنان هم ‌زمان شده است.

* بیماری رئیس

سال گذشته گمانه ‌زنی‌های مختلفی درباره شدت بیماری آیت‌ الله هاشمی شاهرودی در فضای مجازی منتشر شد. اما در این باره محمد رضا باهنر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام واضح سخن گفت و به روزنامه قانون اعلام کرد که پزشکان در ایران به اشتباه یکی از کلیه ‌های ایشان را بر داشته‌اند.

آیت‌الله هاشمی ‌شاهرودی بعد از باز گشت به ایران در نشست مطبوعاتی درباره بیماری خود اعلام کرد که به اصرار دوستان سفری به خارج از کشور داشتم که در آنجا پزشکان مدارک را به دقت بررسی کردند. برخی اقدامات پزشکی در ایران را قبول داشتند، اما معتقد بودند عمل جراحی سوم بیهوده انجام شده است. در روند درمانی خود در خارج از کشور پزشکان متوجه آبسه و عفونتی شدند که پیش از آن به طور مستمر سبب تب می شد و موفق شدند آن را درمان کنند.

* تأیید نبود نظم در جلسات

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌ وگو با ایرنا پلاس از زمان برگزاری جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار بی‌ اطلاع کرد.

این عضو مجمع تشخیص با تصدیق اینکه مدتی است جلسات مجمع نا منظم برگزار می‌شود به خبرنگار ایرناپلاس گفت:‌ باید علت آن را از دبیرخانه مجمع تشخیص جویا شوید.

مصباحی مقدم همچنین اعلام کرد که پیش از ظهر امروز هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص تشکیل جلسه داده است.

سید محمد صدر و حجت‌الاسلام مجید انصاری دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌ وگویی جداگانه اعلام کرده‌اند که از زمان برگزاری دومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال جدید بی‌ اطلاع هستند.

صدر به اعتماد گفته که مشخص نیست جلسه بعدی مجمع چه زمانی برگزار می‌شود. او همچنین افزود، الان که مدتی است جلسه مجمع برگزار نشده است، برای مشخص شدن زمان آن باید با دبیرخانه مجمع تماس گرفت.

انصاری نیز به همین رسانه اعلام کرده که زمان برگزاری جلسه آینده صحن مشخص نیست و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تاکنون توضیحی دراین رابطه ارائه نداده است.

محسن رضایی از زمان ریاست مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی مسئولیت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد. رضایی اما در دوره ریاست جدید فعالیت خود را در مجمع بیشتر کرده است؛ تا جایی که بیشتر مطالب خروجی سایت مجمع تشخیص به رضایی اختصاص می‌ یابد. رضایی همچنین دبیرخانه مجمع را از نیاوران به مرکز شهر و به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی منتقل کرده است.

گفته می‌شود در مقطع پیش از صدور حکم آیت‌الله شاهرودی که برخی حضور فعال ایشان در کرسی ریاست مجمع را امکان ‌پذیر نمی ‌دانستند، رضایی از جمله افراد موثری بوده که موافق ریاست ایشان بوده و اکنون نیز می ‌کوشد برخی خلاها را جبران کند.

بیماری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غیبت سران قوا، نامنظم برگزار شدن جلسات و حالا مشخص نبودن سرنوشت جلسات آینده، از جمله مسائل پیش ‌روی مجمعی است که باید مصلحت نظام را تشخیص دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید