رئیس جمهور: سیاست نظام یک جمله است

کدخبر: ۲۱۶۶۵۲
حسن روحانی گفت: سیاست کلی نظام یک تصمیم و یک جمله است و تفصیل ندارد، اگر این تصمیم را گرفتیم و اجرا کردیم، می‌توانیم کشور را متحول کنیم. به نظر این سخنان رئیس جمهور در راستای اجماع‌سازی باشد که اخیرا کلید خورده است.
رئیس جمهور: سیاست نظام یک جمله است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه "برای پیشرفت، باید همزمان از سرمایه گذار خارجی و صادرات ملی حمایت شود"، گفت: به سرمایه گذاران ایرانی داخل و خارج کشور، باید اولویت و اطمینان خاطر داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید بخش خصوصی واقعی را وارد عرصه بنگاه‌داری کنیم، افزود: یکی از کارهای مهمی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ انجام داد، همین تقویت بخش خصوصی بود و پس از آن نیز مقام معظم رهبری با تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی اجرای آن را به شرط اجرای صحیح، انقلاب اقتصادی توصیف کردند؛ اما متأسفانه نتیجه اجرا این شد که ما عملاً یکسری نهادهای غیرتخصصی را به میدان آوردیم و بنگاه‌های تخصصی را در اختیار آنها قرار دادیم که مشکلات زیادی را هم ایجاد کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز فرصت مناسبی در اختیار ماست و در جلسات دولت و دیگر جلساتی که مسئولان حضور دارند، همواره به دستگاه‌ها تأکید می‌کنم که باید بنگاه‌های زیرمجموعه خود را هر چه سریع‌تر واگذار کنند و حتی برای بعضی از آنها زمان تعیین کرده‌ام تا در سال‌های 97 و 98 بنگاه تحت نظر خود را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در روزهای اخیر اولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه نیز با نظر مقام معظم رهبری و به منظور بررسی مسایل پیش‌روی واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی تشکیل شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مسأله دوم پس از واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی برون‌گرایی است. وقتی الگوی رشد سایر کشورها را می‌بینیم، در می‌یابیم که تا وقتی که سیاست برون‌گرایی را در پیش نگرفتند و دروازه‌های اقتصاد ملی شان را به روی جهان باز نکردند، موفق نبودند.

دکتر روحانی گفت: سیاست کلی نظام یک تصمیم و یک جمله است و تفصیل ندارد، اگر این تصمیم را گرفتیم و اجرا کردیم، می‌توانیم کشور را متحول کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید فعال‌تر از گذشته در عرصه اقتصاد کشور حضور داشته باشد، گفت: همواره به دوستان خود در دولت گفته‌ام و می‌گویم که با بخش خصوصی مشورت کنید، چرا که شما به واسطه تحصیلات آکادمیک و حضور در پست‌های مدیریتی امروز در این سمت‌ها قرار دارید و این فرق دارد با کسی که خودش در صحنه تجارت و کار حضور داشته و تمام تجارب را کسب کرده است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید از تجربه بخش خصوصی استفاده کنیم، اظهارداشت: در زمینه طرح نوسازی بافت های فرسوده هر چه قدر با دولتی‌ها جلسه داشتیم نتوانستیم به نتیجه برسیم و در نهایت از بخش خصوصی دعوت کردیم و از آنها راه‌حل خواستیم و وقتی آنها پیشنهادات خود را ارایه کردند، دیدیم که حرف آنها درست و حتی معکوس آن چیزی بود که مسئولان بخش دولتی می‌گفتند.

رئیس جمهور با اشاره به تسهیلات دولت برای سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن در بافت فرسوده، گفت: بخش خصوصی می‌تواند در زمینه برون‌گرایی نیز نقش بسزایی ایفا کند و می‌بایست پیشنهادات خود را در راستای چگونگی افزایش صادرات کشور، ارایه کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت در راستای توسعه همکاری‌ها با کشورهای مختلف و همسایگان برنامه‌ریزی و تلاش‌های گسترده‌ای کرده است، اظهار داشت: انعقاد قرارداد با اتحادیه های منطقه ای و همکاری‌ها و تجارت با سایر کشورها بوسیله پول ملی در این راستا بوده و امور را تسهیل می‌کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما باید صادرات را افزایش دهیم و گرنه کشور پیشرفت نمی‌کند و باید دروازه‌ها را نیز برای حضور سرمایه‌گذاران بگشاییم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید