ماکرون: من با بن‌سلمان صحبت کردم تا مشکل حریری و لبنان حل شد

کدخبر: ۲۱۶۷۱۲
اقتصادنیوز: رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت، اگر فرانسه در بحران بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان در عربستان ورود نکرده بود، شاید الان جنگی در لبنان وجود داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای "بی.اف.ام.تی وی" درباره دیپلماسی کشورش گفت: سفر من به ریاض جهت راضی کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حل بحران حریری، باعث شد لبنان از بحرانی خطرناک خارج شود.

ماکرون افزود: اگر صحبت‌های ما شنیده نمی‌شدند، چه بسا دراین لحظه که صحبت می‌کنیم، جنگی در لبنان وجود داشت، این همان دیپلماسی فرانسه و اسلوب ماست، این همان چیزی است که در سفرم به ریاض برای دیدار با ولیعهد عربستان اتفاق افتاد و من از حریری دعوت کردم به فرانسه بیاید و همین امر لبنان را از بحرانی خطرناک نجات داد، به یاد دارم که نخست وزیر لبنان چند هفته‌ای در ریاض نگه داشته شده بود.

حریری در چهارم نوامبر گذشته به شکلی ناگهانی از ریاض استعفای خود را اعلام کرده و حزب‌الله و ایران را به کنترل لبنان متهم کرد، سپس دو هفته آتی را در شرایطی مبهم در ریاض ماند و در ادامه با میانجی‌گری فرانسه، این شهر را به مقصد پاریس ترک کرده و از آنجا نیز به بیروت بازگشت.

مسئولان لبنانی در طول آن دو هفته خواستار بازگشت حریری شده بودند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز تایید کرد، حریری در عربستان بازداشت شده است.

در مقابل ریاض این مساله را تکذیب کرد و همین امر موجب ایجاد تنش‌هایی در روابط دو کشور شد.

حریری به محض بازگشت به بیروت، استعفایش را پس گرفت اما چیزی درباره شرایط استعفایش در ریاض اعلام نکرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید