اتحادیه اروپا با تقویت همکاری با آسیا موافقت کرد

کدخبر: ۲۱۶۸۵۳
اقتصاد نیوز : وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی در بروکسل، در زمینه تقویت سطح همکاری با شرکای آسیایی خود به منظور ارتقاء امنیت جهانی و تعامل بیشتر برای افزایش امنیت در آسیا، به توافق دست یافتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نق از ایرنا ، وزرای مزبور در این نشست، بر افزایش سطح همکاری امنیتی با شرکای آسیایی خود تاکید کردند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دورانی که اروپا و آسیا خود را دوستان دور از هم تلقی می کردند، سپری شده است. ما باید برای حفظ و تقویت تعاملات اقتصادی میان دو طرف و تامین امنیت جهانی همکاری داشته باشیم. 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بروکسل، هدف از تقویت همکاری امنیتی در آسیا را محافظت از شهروندان این قاره ، دفاع از ارزش های اصولی شامل دفاع از حقوق بشر، تقویت سیستم مبتنی بر قوانین بین المللی، ترویج چند جانبه گرایی، کمک به امنیت منطقه ای، جلوگیری از درگیری های خشونت بار و تضمین منافع اقتصادی اتحادیه اروپا، عنوان کردند. 

در همین حال توافق شد که هماهنگی بیشتری بین نهادهای اروپایی و کشورهای عضو این اتحادیه برای افزایش سطح تعاملات امنیتی با شرکای آسیایی نیاز است.

در همین حال، همکاری خوب اتحادیه اروپا با شرکای آسیایی در برخی حوزه ها، جریان دارد و نتایج ملموسی چون مقابله با راهزنی دریایی در نزدیکی سواحل سومالی و مذاکرات امنیت دریایی، حاصل شده است. 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند که در گام بعدی، این اتحادیه طرح هایی پیشرو با هند، ژاپن، جمهوری کره، ویتنام و اندونزی را گسترش دهد. 

اتحادیه اروپا در حال حاضر از 16 عملیات و ماموریت نظامی و غیرنظامی در سراسر جهان برخوردار است که مواردی چون آموزش نیروهای مسلح، مبارزه با قاچاقچیان انسان و شبکه های قاچاق در دریای مدیترانه را در بر می گیرد. 

اتحادیه اروپا به تازگی عملیات همکاری ساختاری دائمی در زمینه امنیتی و دفاعی را آغاز کرده که کشورهای عضو این اتحادیه را در خصوص افزایش توان دفاعی مشترک، توانمند می کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید