تلگراف: پرونده «علی معتمد»[کلاهی عامل انفجار 7تیر] موجب شرمساری هلند است

کدخبر: ۲۱۷۱۵۳
اقتصادنیوز: روزنامه هلندی «تلگراف» با اشاره به موضوع «علی معتمد که سال 2015 مقابل خانه اش در شهر آلمره به ضرب گلوله کشته شد» نوشت که این مسئله باعث شرمساری دولت هلند است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه نوشت: معتمد یکی از سران منافقین و تحت تعقیب بود که سه سال پس از قتل وی، پلیس و مقام های قضایی همچنان در حال بررسی انگیزه قتل وی هستند. 

معتمد قبل از آنکه به هلند پناهنده شود، در ایران با نام «محمدرضا کلاهی» شناخته می شد. وی در هلند به عنوان تکنیسین برق در شرکت Eneco کار می کرد. 

او متهم بود که در بمبگذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1981 (هفتم تیر1360) نقش داشت. در این حمله 73 تن از سران و مقامات ایرانی کشته شدند. 

یک منبع آگاه تایید کرد که کلاهی و معتمد یک نفر هستند و در واقع کلاهی از نام مستعار معتمد برای خود استفاده کرده است. روزنامه «هت پارول» روز شنبه این خبر را منتشر شد که باعث تعجب خانواده اش نیز شد. همسر معتمد گفته که شوهرش هیچ وقت درباره حمله هفتم تیر 1360 سخنی با وی نگفته بود. 

سوابق پناهجویانی که به هلند می روند، بررسی می شود و اگر مظنون به ارتکاب جرایم جنگی باشند، به آنها پناهندگی داده نخواهد شد. این روندی زمان بر است و گاهی بسیاری از این اطلاعات مربوط به افراد تا سال ها بعد روشن نمی شود.

«آزمانی» نماینده عضو حزب «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» گفت: چطور ممکن است که چنین چیزی (دست داشتن کلاهی در انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی) پنهان مانده باشد.»

به نوشته تلگراف، کلاهی عضو منافقین بود. عکس کلاهی در سال 1981 (1360) در روزنامه های ایران منتشر شد. ایران در آن هنگام اعلام کرد که وی یک فرد نفوذی بوده است. 

به نوشته تلگراف، در ماه نوامبر گذشته، یک فعال ساکن هلند در شهر لاهه به ضرب گلوله کشته شد. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در روز هفتم تیر 1360 سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از 70 نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، 27 نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند. 

این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی منافقین و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نفوذ خزنده رقبای واشنگتن در صنعا

      اقتصادنیوز: در شرایطی که تنش ها در دریای سرخ ادامه دارد، مقام های چین و روسیه با انصار الله دیدار داشتند؛ دیدارهایی که…

    کارگزاری مفید