ششمین فوتبالیست دو ملیتی ایران در جام جهانی

کدخبر: ۲۱۷۶۳۱
اقتصاد نیوز:در صورتی که سامان قدوس مسافر جام جهانی روسیه شود، لقب ششمین دو ملیتی تیم ملی ایران در این مسابقات را به خود اختصاص خواهد داد.
ششمین فوتبالیست دو ملیتی ایران در جام جهانی

به گزارش اقتصاد نیوز ، اولین فوتبالیست دو میلیتی که توانست در تیم ملی ایران بازی کند، امیر مسعود برومند بود. او متولد لبنان و از خانواده ایرانی بود و از سال 1326 تا 37 سیزده بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. پنج دهه بعد لیث نوبری بازیکن تیم پرسپولیس که اصالتا ایرانی بود، به تیم ملی راه یافت اما تنها 3 بازی ملی انجام داد.

اما پس از این دو، فوتبال ایران یک دو رگه جذاب را به خود دید؛ فریدون زندی. زندیِ آلمانی - ایرانی، در سال 84 و زمان برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی ایران رسید و به دلیل سبک بازی منحصر به فرد، شیرینی زبان، استایل دوست داشتنی و کاریزمای جذابش، خیلی سریع محبوب شد. ارسال پاس منجر به گل صعود ایران به جام جهانی نیز نقش پررنگی در این محبوبیت داشت. او در 4 سال 29 بازی ملی برای تیم ملی ایران انجام داد و در جام جهانی 2006 مهره فیکس ایوانکوویچ بود.

پس از او امیر شاپور زاده نیز به پیراهن تیم ایران رسید اما نتوانست موفقیت هایش را تداوم بخشد. کم کم حضور بازیکنان دو رگه در تیم ملی به خاطره ها می پیوست تا این که یک بازیکن سطح بالا از آلمان، به تهران آمد تا شاگرد کارلوس کی روش شود.

او اشکان دژاگه ستاره تیم هرتابرلین و وولفسبورگ بود که در همان بازی اول ملی 2 گل زد تا همچون زندی، محبوب قلب ایرانی ها شود. دژاگه در راه صعود ایرانی به 2014 برزیل تاثیرگذار ظاهر شد و در جام جهانی نیز یکی از مهره های مهم و البته درخشان تیم کی روش بود. فراموش نشدنی ترین صحنه از دژاگه، خطای پنالتی زابالتا روی او و اعتراض های مداوم به تصمیم غلط مازیچ است و باید امیدوار باشیم در این جام جهانی، این تصویر تلخ از ذهنمان پاک شود.

همگام با دژاگه، رضا قوچان نژاد از هلند، دانیال داوری از آلمان و مهرداد بیت آشور از آمریکا به تیم ملی آمدند  و در جام جهانی هم بازی کردند اما از بین این بازیکنان هیچ یک به اندازه قوچان نژاد درخشان ظاهر نشدند. این ستاره که شخصیتی جذاب و تاثیرگذار داشت، از همان ابتدا مورد توجه اهالی فوتبال در ایران قرار گرفت و سپس با عملکردش، پاسخ اعتماد کی روش و محبت مردم ایران را داد. گوچی گل صعود ایران به جام جهانی 2014 را زد، در برزیل دروازه بوسنی را باز کرد و در جام ملت ها گل صدرنشینی را در دقایق پایانی به امارات زد. او اکنون در جمع 10 گلزن برتر ملی ایران است.

 حالا سامان قدوس می تواند ششمین بازیکن دو ملیتی ایران در جام جهانی باشد. دو ملیتی ها معمولا محبوبیت زیادی بین ایرانی ها دارند و سامان نیز از این قاعده مستثنی نیست. قدوس یک هافبک بین المللی به شمار می رود که توانسته با ثبت عملکرد خوبش چشم اروپایی ها را مجذوب کند و باید امیدوار باشیم با تیم ملی در روسیه بدرخشد.

منبع: ورزش سه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید