تحلیل زیباکلام از انتقاد رهبری به صداوسیما

کدخبر: ۲۱۷۶۵۸
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که انتقاد رهبری از صداوسیما معطوف به فیلم و سریال آن نیست و بیشتر متوجه خبررسانی و انعکاس مسائل سیاسی در این نهاد است.
تحلیل زیباکلام از انتقاد رهبری به صداوسیما
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، هفته گذشته مثل سال‌های قبل برخی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مراسم افطار رهبری حاضر شدند و در آنجا نظرات خود درباره مسائل کشور را مطرح کردند. یکی از موضوعات و مشترک بسیاری از کسانی که به سخنرانی پرداختند صدا و سیما بود، که با انتقاد دانشجویان روبه رو شد.

از جمله دانشجویان منتقد سازمان صدا و سیما سحر مهرابی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم بود که گفت: عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهاد‌های تحت امر جناب عالی مانند سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در کنار ضعف روحیه پاسخ گویی در مسوولان به خودی خود مشکل آفرین است.

رهبری هم در پاسخ به دانشجویان گفتند: آنچه مربوط به نیرو‌های مسلّح و مانند این‌ها است که آنجا بحث مدیریت رهبری است؛ یعنی آنجا رهبری مدیریت می کند در زمینه نیرو‌های مسلّح؛ صداوسیما این‌جوری نیست، قوّه‌ی قضائیه این‌جوری نیست. بله، رئیس قوّه‌ی قضائیه را رهبری می گذارد، امّا رهبری قوّه‌ی قضائیه را مدیریت نمی کند؛ باید بین این‌ها تفاوت قائل شد. صدا‌و‌سیما را رهبری مدیریت نمی کند؛ البتّه شما بدانید که من در مواجهه‌ی با صدا‌و‌سیما همیشه موضع انتقادی دارم؛ هم در مدیریت فعلی، هم در مدیریتهای قبلی دائماً من انتقاد دارم به چیز‌های مختلف؛ از‌جمله همین چیز‌هایی که شما‌ها در بیانات‌تان گفتید و در ذهن بنده هم هست و انتقاد هم می کنم. 

صدا و سیما نهایتا در اختیار ۲۰ درصد کشور است
اما به راستی چرا رهبری هم از صدا و سیما انتقاد دارند؟ انتقاد ایشان به کدام عملکرد صدا و سیماست؟ صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما می‌گوید: مهمترین و اساسی‌ترین اشکال و نقطه ضعفی که به صدا و سیما وارد می‌شود، این است که اساسا پاسخ گو نیست. زیباکلام می‌گوید: صدا و سیما به بسیاری از رویداد‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد اشاره‌ای نمی‌کند و اخبار آن‌ها را منعکس نمی‌کند و یا آن‌ها را به صورت تحریف شده انعکاس می‌دهد. صدا و سیما اصلا و ابدا در قبال تصمیمات خود پاسخ گو نیست.

این تحلیل گر مسائل سیاسی نیز مانند بسیاری از فعالان سیاسی معتقد است صدا و سیما به تریبونی برای یک اقلیت سیاسی تبدیل شده است. او می‌گوید: صدا و سیما کاملا در اختیار یک جریان ۱۰ یا نهایتا ۲۰ درصدی است. فقط و فقط خود را ملزم به پوشش خبری ۲۰ درصد جامعه می‌داند و مابقی جامعه از نظر پوشش خبری، مسائل سیاسی و اجتماعی هیچ جایگاهی در صدا و سیما ندارند. این ۸۰ درصد مجبورند برای اطلاع از اخبار و درک مسائل سیاسی و اجتماعی به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره رجوع کنند. اگر کسی در ایران بخواهد متوجه شود چه اتفاقی در کشور رخ داده است، از طریق صدا و سیما به هیچ جا نمی‌رسد. این یک فاجعه است که ۸۰ درصد یک جامعه به صدا و سیمای خود اعتماد نداشته باشند. 

انتقاد رهبری به صدا و سیما به فیلم و سریالش نیست
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا انتقادات رهبری به صدا و سیما هم از همین دست انتقادات است پاسخ می‌دهد: مقام معظم رهبری هم مثل مردم متوجه شده اند که صدا و سیما بخش عمده‌ای از اخبار واقعی کشور را پوشش نمی‌دهد. فکر نمی‌کنم گلایه رهبری از صدا و سیما به فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های آن باشد. بلکه بیشتر متوجه ضعف خبررسانی و انعکاس مسائل سیاسی واقعی مملکت و دنیاست. صدا و سیما تریبون جبهه پایداری و اصولگرایان تندروست. هرچیزی که به مذاق آن‌ها خوش بیاید و در راستای مصالح و منافع سیاسی این گروه باشد در صدا و سیما منعکس می‌شود و هرچه که با منافع این گروه مغایر باشد جایی در صدا و سیما ندارد. 

اما با تغییر چند مدیر در صدا و سیما انتقادات جریانات سیاسی به عملکرد این سازمان هنوز پابرجاست. گویا برای منتقدین ضرغامی، سرافراز و علی عسکری تفاوتی ندارد. پس اگر مساله این جریانات فردی که در راس صدا و سیما قرار می‌گیرد نیست، چه چیزی مساله است؟ زیباکلام معتقد است: فردی که در راس صدا و سیما قرار می‌گیرد به جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو نزدیک است. لااقل در گذشته این گونه بوده است. این فرد وقتی شروع به کار کردن می‌کند در سطوح مدیریتی میانی و پایین دستی صدا و سیما مدیرانی قرار می‌دهد که همسو، همفکر و هم جهت با جبهه پایداری هستند؛ بنابراین حتی اگر راس سازمان تغییر کند بدنه‌ای پر از مدیران وابسته به جریان فکری اصولگرایان تندرو برجا می‌ماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید