آنالیز خرید جدید استقلال

کدخبر: ۲۱۷۷۰۶
اقتصاد نیوز: مهاجم جدید استقلال همانقدر که گلزن و توانا در شوت زدن است، حاشیه‌های زیادی هم دارد و تعداد مصدومیت‌هایش شاید بلای جان شفر شود.
آنالیز خرید جدید استقلال

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، استقلال در تلاش است که برای فصل آینده مامه تیام را حفظ کند. در صورتی که تیام با استقلال به توافق نرسد، طبق گفته شفر آبی‌ها سراغ خرید مهاجم خارجی دیگری خواهند رفت. در هر صورت چیزی که مشخص است این است که مهاجم اول فصل بعد استقلال، یک بازیکن خارجی است. شفر در این فاصله سراغ ذخیره مهاجم خارجی‌اش رفته است. او برای این پست نیاز به بازیکنی دارد که در کمترین زمان، بیشتری بازدهی را داشته باشد. فاکتوری که در مرتضی آقاخان دیده می‌شود. آقاخان فصل گذشته کمتر از هزار دقیقه بازی کرد و فقط در یازده مسابقه فصل از ابتدا در ترکیب پیکان قرار گرفت. ولی در همین مدت کم، شش گل زد؛ یعنی به اندازه تعداد گل‌های گلزن‌ترین بازیکن فصل قبل استقلال. اتفاقی که شفر را امیدوار کرده در هر بازی یک تعویض طلایی خوب روی نیمکت داشته باشد. تعداد گل‌های فصل قبل مرتضی آقاخان با علی قربانی به عنوان بهترین گلزن استقلال در لیگ هفدهم برابر بود. اگر حتی از مقایسه دقایق حضور این دو بازیکن در زمین مسابقه هم صرف نظر کنیم، باز هم آقاخان مهاجم زهردارتری از قربانی بود. آقاخان برای گل کردن شش گل‌اش فقط ۳۳ شوت در طول فصل زد. در حالی که قربانی با همین تعداد گل، شش شوت بیشتر از آقاخان زد.

مرتضی آقاخان فقط در شش مسابقه فصل قبل مهاجم هدف بود. در سایر مسابقات به عنوان وینگر و هافبک چپ به زمین رفت. اتفاقی که از دو جهت دیگر هم برای شفر امیدوارکننده است. یکی اینکه با توجه به آرایش ۱-۳-۲-۴ استقلال، این بازیکن می‌تواند در پست وینگر هم بازی کند و با توجه به مصدومیت شجاعیان، این پست آبی‌ها خالی از بازیکنِ تراز اول نمی‌ماند. و دیگری اینکه آقاخان فصل قبل شم بالای گلزنی‌اش را به نمایش گذاشت و نشان داد که اگر بازی‌های بیشتری در پست مهاجم هدف قرار بگیرد، قطعا آمار تعداد گل‌های زده‌اش را هم بهبود می‌بخشد. بازیکنی که چند فاکتور اصلی یک مهاجم هدف را دارد. از هوشِ بالا تا توانایی گلزنی با سر و پا.

ویژگی‌های مرتضی آقاخان خرید جدید استقلال

باهوش

این گل آقاخان به سیاه‌جامگان در دقیقه ۹۴ دو فصل قبل است. گلی که شبیه به آن را علی علیپور در بازی فصل گذشته مقابل سپیدرود زد. آقاخان موقع ضربه ایستگاهی در کنار مدافعان حریف و نزدیک به دروازه قرار می‌گیرد. وقتی که بازیکن پیکان برای ارسال نزدیک به توپ می‌شود، آقاخان خودش را از بازیکنان یارگیر جدا کرده و طبق هماهنگی قبلی در فرصت شوت‌ زدن قرار می‌گیرد.

این طور نیست که آقاخان فقط در زمان توقف بازی و ارسال ضربات ایستگاهی توانایی فرار از چنگ بازیکنان یارگیرش را داشته باشد. برای اثبات این فرضیه، آخرین گل مرتضی را مرور می‌کنیم. گلی که به گسترش‌فولاد زده شد. آقاخان نزدیک خط کنار زمین برای کمک به بازیکن هم‌تیمی‌اش نزدیک شده است. ولی در کسری از ثانیه، شکاف بین دو دفاع حریف را می‌بیند و با فرار از چنگ مدافع، با دروازه گسترش‌فولاد تک‌به‌تک می‌شود و گل می‌زند.

سخت‌کوش و پیگیر

در بازی فصل قبل پیکان مقابل نفت تهران، آقاخان دو گل به حریف زد. گل دوم‌اش روی پیگیری و اصرارش به دنبال کردن توپ به دست آمد. مهاجمِ آن زمان پیکان در زمان پاسکاری مدافع نفت، توپ او را قطع کرد و با یک و دو با هم‌تیمی‌اش، خودش را در شرایط تک به تک قرار داد و گل زد.

تبانیِ برعکس!

معمولا پیشینه بازیکنانی که با تیم‌های بزرگ قرار می‌بندند مورد توجه اهالی فوتبال قرار می‌گیرند. اینکه این بازیکن در بازی‌های قبلی با تیم جدیدش چه عملکردی داشت و اتفاق مشکوکی رخ داد یا نه. اتفاقی که دو هفته قبل یقه دیفرای را هم گرفت و در بازی اینتر و لاتزیو جنجال بزرگی به پا کرد. ولی عکسِ این اتفاق برای مرتضی آقاخان رخ داده است. آقاخان دو فصل قبل در هر دو بازی رفت و برگشت به استقلال گل زد و تا جایی که می‌توانست هم شادی کرد!

شوت‌زن

زیباترین گل مرتضی آقاخان در لیگ برتر به پرسپولیس زده شد. شوتی که از روی ضربه ایستگاهی و به تقلید از کریستیانو رونالدو زد و وارد دروازه بیرانوند شد. 

سرزن

مرتضی آقاخان به دو تیم جنوبی با ضربه سر گل زد. فولاد و نفت آبادان تیم‌هایی هستند که با ضربه سر از مرتضی آقاخان گل خوردند.

جشن‌های جنجالی!

شادی‌ گل‌‌های مرتضی آقاخان معمولا پر از جنجال بود. گل‌های او مقابل استقلال، پرسپولیس و پدیده جنجال آفرید 

پنالتی‌زن

نیمی از شش گلِ دو فصل قبل‌اش و همچنین دو گل هم در فصل گذشته از روی نقطه پنالتی زد. یعنی ۵ تا از ۱۲ گل مرتضی آقاخان در لباس پیکان از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. 

لحظه آخری!

اگر در فاصله پنج دقیقه مانده به پایان بازی هم آقاخان گل نزد، جای ناامیدی نیست. مرتضی آقاخان سابقه گل زدن به استقلال در دقیقه ۸۷، به گسترش‌فولاد دقیقه ۹۰، سیاه‌جامگان دقیقه ۹۴ و در دقیقه ۹۰ بازی با فولاد را در کارنامه دارد.

همیشه مصدوم

در مطلب بالا اشاره شده بود که آقاخان باوجود حضور کم‌اش در مسابقات فصل قبل، آمار گلزنی خوبی به جای گذاشت. مرتضی آقاخان بازیکنی است که زیاد مصدوم می‌شود و فقط در ۵تا از بازی‌های نیم‌فصل دوم فصل قبل حضور داشت. اتفاقی که صدای مجید جلالی را درآورد و سایت نود در تاریخ ۲۰ فروردین نوشته بود که آقاخان به همین دلیل در پایان فصل در لیست آزاد پیکان قرار می‌گیرد (برای خواندن این گزارش کلیک کنید).

محوطه پادشاهی

ضربه ایستگاهی‌اش به پرسپولیس تنها گل آقاخان بود که از بیرون محوطه جریمه زده شد. هر یازده گل دیگرش در لباس پیکان را از درون محوطه زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه