آمریکا قطعنامه محافظت از نوار غزه را وتو کرد

کدخبر: ۲۱۷۷۴۶
اقتصادنیوز: آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کویت که خواستار محافظت از مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه است را وتو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، آسوشیتدپرس نوشت، آمریکا، بامداد امروز- شنبه- پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کویت درباره «محافظت بین‌المللی» از شهروندان فلسطینی  در کرانه باختری و نوار غزه را وتو کرد. این در حالی بود که پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا در این زمینه تنها یک رای مثبت داشت.

طبق این گزارش، ۱۵ عضو شورای امنیت پس از ساعت‌ها رایزنی، در خصوص پیش‌نویس کویت رای‌گیری کردند که آمریکا آن را وتو کرد. به این پیش‌نویس ۱۰ رای مثبت و چهار رای ممتنع داده شد. روسیه، چین و فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت دادند. بریتانیا نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد.

این پیش‌نویس خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم می‌کرد.

قرار بود شورای امنیت پنجشنبه در خصوص قطعنامه پیشنهادی کویت رای‌گیری کند، اما آمریکا خواستار تغییراتی در متن این پیش نویس شده بود.

این در حالی است که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود، این پیش‌نویس کاملا یک‌جانبه است و به نقش گروه «حماس»، که کنترل غزه را در دست دارد، اشاره‌ای نمی‌کند.

هیلی در بیانیه‌ای پیشتر اعلام کرده بود: «آمریکا بدون تردید پیش‌نویس کویت را وتو خواهد کرد. این پیش‌نویس رویکردی یکطرفه دارد و تلاش‌های کنونی برای صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را تضعیف می‌کند.»

این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای مثبت از ۱۵ عضو شورای امنیت نیاز داشت و می‌بایست هیچ یک از اعضای دایم شورای امنیت نیز آن را وتو نمی‌کرد.

در ادامه این نشست، آمریکا قطعنامه پیشنهای خود را ارائه کرد. در این قطعنامه جنبش حماس به عنوان مقصر خشونت‌های اخیر معرفی شده بود.

آمریکا تنها کشوری بود که به این پیش‌نویس رای مثبت داد. سه کشور با قطعنامه پیشنهادی آمریکا مخالفت کردند و ۱۱ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید