یک منبع آگاه خبر داد

تلاش عربستان برای نفوذ در مرزهای قطر

کدخبر: ۲۱۸۱۹۹
اقتصادنیوز: «مجتهد»کاربر و فعال سیاسی مشهور سعودی در صفحه شخصی خود از برخی تحرکات نظامی عربستان در مرز با قطر خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به تقل از ایرنا، مجتهد که معمولا اخبار دست اولی از تحولات عربستان به ویژه مسائل مربوط به خاندان سلطنتی منتشر می کند، در توئیتر نوشت: این تحرکات شامل تلاش برای نفوذ به قطر از راه دریا و هوا و همچنین تجمع نظامیان در مرز زمینی است. 

وی می نویسد: درحالی که دولت سعودی می داند امکان اقدام نظامی علیه قطر ندارد و از خطرات و عواقب آن هم اطلاع دارد، علت این تحرکات معلوم نیست.

مجتهد در پایان توئیت خود می نویسد: آیا این اقدامات تنها برای ترساندن (دوحه) است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی،دریایی و هوایی خود به روی این کشور را هم بستند.

این کشورها 13 شرط را برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما قطر تاکنون که یک سال از این محاصره می گذرد به هیچ یک از این شروط تن نداده است.

دوحه می گوید: انجام این شروط به معنای نقض حاکمیت ملی است و تحریم کنندگان برای اثبات ادعای خود مدارک قابل استنادی در اختیار ندارند.

روزنامه فرانسوی لوموند اوایل هفته جاری خبر داد که ملک سلمان پادشاه عربستان با ارسال نامه ای به 'امانوئل مکرون' رییس جمهوری فرانسه به او اعلام کرده است؛ در صورتی که قطر سامانه دفاع موشکی اس – 400 را از روسیه دریافت کند ، به این کشور حمله خواهد کرد.

روسیه و قطر سال گذشته موافقت نامه دولتی همکاری های فنی -نظامی امضا کردند.

سفیر قطر در روسیه پیش تر اعلام کرده بود که دوحه با مسکو درباره امکان خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 مذاکره کرده است.

'آلکسی کوندراتیف' معاون کمیسیون دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه در واکنش به این نامه در گفت وگو با ریانووستی یادآورشد: روسیه با فروش اس-400 به قطر منافع خود را دنبال و کسب درآمد می کند. 

وی با بیان اینکه موضع عربستان در مساله تحویل تسلیحات اس-400 به قطر تاثیری بر تصمیم روسیه ندارد، ادامه داد: مسکو تصمیم خود را در این مورد تغییر نخواهد داد.

این نماینده مجلس روسیه تهدید پادشاه عربستان را تحریک دیگر طرف ها خواند و گفت: بدیهی است که ریاض در میان کشورهای عربی نقش برتر را دارد و تقویت نیروهای مسلح قطر با خرید تسلیحات اس-400، به این کشور برتری می دهد، بنابراین ما دلیل نگرانی و تشویش مقام های سعودی را درک می کنیم، اما این را هم به خوبی می دانیم که ریاض موضع خود را با آمریکا هماهنگ کرده است و این واشنگتن است که نمی خواهد بازار تسلیحاتی خود در منطقه را از دست بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید