ترکیه: ارتفاعات قندیل را تصرف می کنیم

کدخبر: ۲۱۸۲۸۲
اقتصادنیوز؛ سخنگوی دولت ترکیه گفت: هدف از عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق 'مبارزه با گروه های تروریستی و عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)' است. هر جا که تهدیدی علیه ترکیه باشد، آنجا برای ترکیه هدف به شمار می رود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور در شمال عراق حضور دارند و احتمال تصرف ارتفاعات قندیل وجود دارد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در این باره گفت: تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران هدفی دور نیست و هم اکنون نیروهای ترکیه در منطقه هاکورک در شمال عراق، مناطق زیادی را به تصرف خود در آورده اند.

وی تاکید کرد: مبارزه ترکیه با عوامل ترور در شمال عراق ادامه خواهد داشت و ما مساله تجمع عوامل ترور را در قندیل حل کرده و نگرانی مردم ترکیه را در این زمینه رفع خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این کار بر اساس زمان بندی لازم انجام می شود.

همچنین شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه طی گزارشی اعلام کرد که در عملیاتی که توسط ارتش ترکیه در شمال عراق آغاز شده، مناطقی که طی 40 سال غیرقابل تصرف قلمداد می شد، به زودی پاکسازی خواهد شد و مناطق پشتیبانی گروه پ.ک.ک در شمال عراق منهدم خواهد شد.

این رسانه با اشاره به تصرف منطقه سخت گذر 'بارازگیر' در شمال عراق توسط ارتش ترکیه اعلام کرد: عملیات جدی در منطقه از ماه آینده آغاز می شود.

به گزارش این رسانه، عملیات ارتش ترکیه علیه کمپ های آموزشی گروه پ.ک.ک از حدود دو ماه پیش آغاز شده و تا کنون 16 کمپ و اقامتگاه متعلق به گروه پ.ک.ک در شمال عراق به تصرف ارتش ترکیه در آمده است.

این رسانه همچنین از پیشروی ارتش ترکیه در عمق 25 کیلومتری شمال عراق خبر داد و نوشت: این عملیات بر اساس توافق با دولت مرکزی عراق آغاز شده و مرحله دیگری از آن پیش از این در منطقه سنجار انجام شده است.

ان.تی.وی همچنین مدعی شد: ایران هم قرار است از علمیات ارتش ترکیه در پاکسازی ارتفاعات قندیل از عوامل ترور حمایت کند و به همین خاطر روستاهای اطراف ارتفاعات قندیل در حال تخلیه است و بر این اساس ایران در خط مرزی قندیل تا حاج عمران در حال آماده سازی نیرو با حضور پنج هزار نظامی برای انجام عملیات احتمالی است.

چند روز پیش نیز سایت خبر.7 ترکیه از ادامه پیشروی ارتش ترکیه به سمت ارتفاعات قندیل در شمال عراق خبر داد و افزود: ارتش ترکیه کنترل منطقه برادوست را نیز به دست گرفته است.

این رسانه ترکیه همچنین اعلام کرد: ارتش ترکیه در صدد است تا پایگاه های پ.ک.ک را در شمال عراق منهدم کند و در این راستا مناطق هارکوک، برمیزه، کله رش، سیده کان را که در منطقه کوهستانی و سخت گذر برادوست قرار دارد، به کنترل خود درآورده است.

بنا به اعلام این رسانه، در پی عملیات دو ماهه ارتش ترکیه در شمال عراق، عوامل گروه پ.ک.ک این منطقه را ترک کرده و به ارتفاعات قندیل در مرز ایران و عراق نقل مکان کرده اند و علاوه بر این، دو هزار نفر از عوامل گروه پ.ک.ک از منطقه عملیاتی عفرین سوریه به ارتفاعات قندیل نقل مکان کرده اند.

ارتفاعات قندیل در شمال عراق بین مرز ایران و عراق و حدود 100 کیلومتری مرزهای ترکیه واقع شده و دارای چند کوه بالای سه هزار متری با صخره ها و دره های سخت گذر است.

بنا به ادعای ترکیه، این منطقه محل استقرار عناصر گروه های پ.ک.ک و پژاک بوده و ارتفاعات قندیل را از جمله مناطق آموزش و هدایت گروه های تروریستی به خاک خود اعلام کرده و اغلب از طریق هوایی به منطقه حمله کرده ولی در مهار گروه پ.ک.ک در منطقه ناموفق بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید