اقدام شفر برای استحکام دفاعی استقلال

کدخبر: ۲۱۸۵۵۱
اقتصاد نیوز:محمد دانشگر مدافع 24 ساله فصل گذشته سایپا، اولین و شاید تنها خرید شفر برای تقویت قلب دفاع مستحکم و منسجم استقلال باشد که در حال حاضر هم با 3 ملی‌پوش جز بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر است.
اقدام شفر برای استحکام دفاعی استقلال

به گزارش اقتصاد نیوز، عملکرد مدافعان مرکزی آبی‌پوشان _منتظری، حسینی، چشمی، سهرابیان و پادوانی_ در فصل گذشته قابل دفاع بوده اما آنچه باعث شد نیاز به جذب مدافعی دیگر و البته باکیفیت حس شود حضور همزمان در 3 تورنمنت –لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی_ بود که باعث خستگی مفرط بازیکنان اصلی شد و روی روند کلین‌شیت و تعداد گل‌های دریافتی استقلال هم تاثیر گذاشت. استقلال با وینفرد شفر 22 بازی در لیگ برتر انجام داد. 7 بازی پایانی نیم‌فصل اول و تمامی بازی‌های نیم‌فصل دوم.

در 7بازی ابتدایی زیر نظر شفر تا پایان نیم‌فصل اول استقلال 6 کلین‌شیت به ثبت رساند و فقط یک بار برابر پرسپولیس دروازه‌اش باز شد. در 8 بازی ابتدایی نیم‌فصل دوم که پیش از شروع لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد هم آبی‌پوشان موفق به ثبت 6 کلین‌شیت شدند و استقلال فقط یک گل از سایپا و 2 گل از ذوب‌آهن خورد. اما در 7 بازی پایانی فصل که همزمان با 6 بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود مدافعان مرکزی استقلال نسبت به تمام طول فصل تمرکز پایین‎تری داشتند و فقط دو کلین‌شیت از این تیم به ثبت رسید. ضمن اینکه در این بین مصدومیت‌هایی هم برای منتظری و حسینی به وجود آمد و ثبات خط دفاع استقلال را به خطر انداخت. 6 گل خورده در 7 بازی نشان داد که استقلال برای حضور همزمان در 2 تورنمنت سنگین ابزار دفاعی لازم را در اختیار ندارد. به همین دلیل آبی‌پوشان خیلی زود بعد از پایان فصل دست به کار شدند و دانشگر را از سایپا به خدمت گرفتند تا قلب دفاعی این تیم تقویت شود.

 

مقایسه عملکرد دانشگر و مدافعان استقلال
مقایسه عملکرد دانشگر و مدافعان استقلال

 

آمارهای مدافع فصل گذشته سایپا هم نشان می‌دهد شفر روی گزینه قابل دفاعی دست گذاشته. دانشگر که در لیگ هفدهم 2326 دقیقه بازی کرد و جز باثبات‌ترین بازیکنان نارنجی‌پوش بود به طورمتوسط در هر 90 دقیقه 7.7 عملکرد دفاعی ثبت کرده و 1.9 نبرد هوایی موفق داشته است. دقت پاس او 72.2% است و به طور میانگین 0.6 تکل موفق در هر بازی به ثبت رسانده. مقایسه آمارهای او با مدافعان مرکزی استقلال –چشمی(2340دقیقه)، مجید حسینی(1890دقیقه)، منتظری(1209دقیقه)، سهرابیان(595دقیقه) و پادوانی(426دقیقه)- نشان می‌دهد دانشگر در تراز مدافعان آبی‌پوش، کارایی لازم را برای آنچه شفر می‌خواهد در زمین بازی پیاده‌سازی کند دارد. از طرف دیگر دانشگر توانایی بازی در سمت راست خط دفاع را هم دارد و اتفاقا در سایپا نشان داده می‌تواند در این نقطه از زمین هم کارا باشد. او در مواقعی که به عنوان مدافع راست در زمین حضور داشته موفق شده یک گل و یک پاس گل را هم برای سایپا ثبت کند.

در بین مدافعان استقلال هم مجید حسینی بیشترین ثبات را داشته و آمار فوق‌العاده‌ای هم دارد و از گزینه‎‌های اصلی حضور در ترکیب ثابت فصل آینده شفر خواهد بود. در 13 بازی از 16 حضور حسینی در قلب دفاع استقلال، آبی‌پوشان موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌شان شده‌اند. روزبه چشمی هم 14 بار به عنوان مدافع مرکزی بازی کرده که 9 بازی بدون گل خورده برای استقلال به پایان رسیده است. اما همچنان بخش بزرگی از سرنوشت روزبه و آینده‌اش در قلب دفاع به جام جهانی روسیه گره خورده و باید دید او در خط دفاع ماندگار می‌شود یا به نقش هافبک تدافعی بازخواهد گشت؟ حتی با بازگشت او به خط هافبک، منتظری و سهرابیان رقیبان دانشگر برای رسیدن به ترکیب اصلی خواهند بود. هرچند هیچکدام موفق نشدند ثبات چشمی و حسینی را داشته باشند اما بخشی از خط دفاعی مستحکم و منسجم استقلال در فصل گذشته بوده‌اند. در هر صورت، حضور دانشگر در استقلال خیال شفر را بابت تکمیل تیم دفاعی تا حدود زیادی راحت کرده است و حالا استقلال توان دفاعی بیشتری برای حضور همزمان در لیگ برتر و قهرمانان آسیا و جام حذفی سال آینده خواهد داشت.

متریکا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید