توسعه سواحل مکران با مشارکت هند/رشد ترانزیت از بندر چابهار طی 5 ماه گذشته

کدخبر: ۲۱۸۹۶۵
اقتصادنیوز: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری هند برای توسعه سواحل مکران گفت:در 5 ماه گذشته،میزان ترانزیت از بندر چابهار رشد چشمگیری داشته است.
توسعه سواحل مکران با مشارکت هند/رشد ترانزیت از بندر چابهار طی 5 ماه گذشته

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی اصل سعیدی‌پور  مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه‌ گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص توسعه سواحل مکران با مشارکت هند گفت: بالغ بر 5هزار و 800 کیلومتر مرز دریایی در کشور ما وجود دارد که از بسیاری از این فضاها استفاده بهینه نشده است.

وی ادامه داد:می بایست توسعه‌ها به سمت دریا هدایت شود و یکی از پتانسیل های موجود بندر چابهار است، که اخیرا موفق به جذب سرمایه گذاری کشور هند شده است.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه این قرارداد همکاری در در چند فاز انجام خواهد شد، افزود: سرمایه گذاری این قرارداد از طریق سازمان بنادر و تجهیزات این پروژه از سوی کشور هند فراهم می‌شود.

سعیدی‌پور گفت: استراتژی سازمان این است که جدای از ارسال محموله هایی ترانزیتی به افغانستان، ازبکستان و کشورهای ذی ربط، استان های شرقی کشور را هم در رساندن محموله های خود از طریق زمینی و دریایی با کمترین هزینه حمایت کند.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: به عنوان مشوق به سرمایه گذاران پیشنهاد داده ایم که با توجه به نوع سرمایه گذاری تا 90 درصد اجاره بهاء را به حداقل برسانیم و همچنین تا سقف 80 درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه های مترتب بر کشتی های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده می شود.

وی در خصوص اعمال تخفیفات خاص دیگر بندر چابهار افزود: تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف 90 درصد و یدک کشی و لایروبی تا سقف 60 درصد تخفیف از مهم ترین مشوق های سازمان بنادر جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار به شمار می آید.

بر اساس این گزارش بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه برنامه تصریح کرد: هند قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر وسایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان امسال موظف شده است.

وی ادامه داد: در 5 ماه گذشته، بیش از 5 برابر 6 سال گذشته ترانزیت از بندر چابهار انجام دادیم که به ازای هر کانتینر حدود 2 هزار دلار برای کشور به لحاظ دریایی، جاده ای و بندری منفعت داشته است.

وی ادامه داد: از سال گذشته تا کنون بیش از 35 درصد کالا از بندر مبدا به صورت مستقیم وارد شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم، امسال بیش از 1.4 از کل ترانزیت کشور به افغانستان را از طریق بندر چابهار انجام دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید