حفاری غیرمجاز در یک گورستان قدیمی

کدخبر: ۲۱۸۹۶۶
اقتصادنیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراوه تپه از انجام حفاری غیرمجاز در گورستان قدیمی و متروکه روستای کریم ایشان در نزدیکی مدرسه و مسجد تاریخی این روستا خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمد نظر بهادر اظهار کرد: صبح جمعه حفاری غیرمجاز در گورستان قدیمی و متروکه روستای کریم ایشان گزارش شد و به همراه نیروهای نیروی انتظامی در محل حاضر شدیم.

وی بااشاره به این‌که نمی توان از این اتفاق به عنوان نبش قبر نام برد بلکه یک حفاری غیرمجاز مشابه تمام حفاری‌های غیرمجازی در استان است، افزود: این حفاری داخل قبرستان قدیمی و قبر سید قلیچ ایشان بنیانگذار مسجد و مدرسه تاریخی روستای کریم ایشان اتفاق افتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراوه تپه با بیان این‌که گورستان حدود ۵۰۰ متر از مدرسه و مسجد تاریخی فاصله دارد، ادامه داد: تاکنون هیچ آثاری از حفار یا حفاران غیرمجاز به دست نیامده است.

وی احتمال وجود اشیاء باارزش و تاریخی در قبر سید قلیچ ایشان را بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: به گفته نوادگان سید قلیچ ایشان، وی حدود ۱۱۰ سال قبل فوت شده و احتمال دفن اشیاء قیمتی  منتفی است.

بهادر خاطرنشان کرد: دفن اشیاء باارزش مربوط به هزاره اول است و با آیین دفن در دوره اسلامی در تضاد است.

مدرسه و مسجد کریم ایشان در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه واقع شده و بنای آن متعلق به دوره قاجاریه است و بر اساس تاریخی که بر سر درب ورودی مدرسه کتابت شده، در سال ۱۳۲۸ هجری قمری ساخته شده و به شماره ۱۱۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید