مجلس لایحه پالرمو را تصویب کرد

کدخبر: ۲۱۹۰۷۳
اقتصادنیوز: علیرغم اعتراضات نمایندگان به ایرادات محتوایی لایحه پالرمو، مجلس با رفع ایرادات شکلی این لایحه موافقت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این لایحه پس از تصویب در مجلس به لحاظ عدم تطابق ترجمه با متن اصلی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود. با تهیه نسخه اصلی ترجمه در جلسه مورخ ۹۷/۲/۳۰ کمیسیون قضایی و با حضور نماینده شورای نگهبان و صاحبنظران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایراد شورای نگهبان به ابهامات پالرمو/اطمینان نسبت به متن فعلی وجود ندارد

در نامه شورای نگهبان به مجلس در خصوص این مصوبه آمده است: علاوه بر اشکالات و ابهامات موجود در این مصوبه، نظر به اینکه متن ارسالی در برخی موارد صراحتاً با بعضی از متن‌های منتشره که در ماده ۴۱ معتبر شناخته شده است، تطابق ندارد و در مواردی نیز تطابق آن ابهام دارد، بنابراین اطمینان نسبت به این متن حاصل نمی‌شود؛ لذا مقتضی است متن ترجمه صحیح، تصویب و به این شورا ارسال تا اظهارنظر ممکن گردد.

در ابتدای جلسه بررسی این لایحه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ایرادات شورای نگهبان به لایحه، شکلی بوده است، نیازی به تصویب آن در مجلس نیست.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نصرالله پژمانفر، محمدرضا صباغیان و تعداد زیادی از نمایندگان به این موضوع اعتراض نمودند.

لاریجانی گفت: ایراد شورای نگهبان شکلی است و نیازی به رأی‌گیری ندارد، اگر محتوایی بود رأی‌گیری می‌کردیم.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در اخطاری اظهار داشت: با تصویب این لایحه، خودمان را تحقیر می‌کنیم و مردم احساس حقارت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار وی را وارد ندانست و تصریح کرد: این مصوبه یکبار در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان ایراد شکلی گرفته است؛ مسئله این است که آیا رفع ایراد شکلی نیازی به رأی‌گیری دارد یا خیر؟

در ادامه پژمانفر گفت: این موضوع مسئله اصلی کشور نیست، مردم مشکلاتی دارند که باید به آنها رسیدگی کرد.

وی ادامه داد: باید ایرادات این لایحه در مجلس برطرف شود، اگر مجدداً به شورای نگهبان ارسال شده و مورد ایراد شورا قرار بگیرد، تحقیر مجلس است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز در اخطار اصل ۹۴ قانون اساسی گفت: کلیه مصوبات مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد و هرگونه مصوبه‌ای که موجب سلطه کشورهای بیگانه بر ایران باشد، باطل است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: محتوای این لایحه دارای ایرادات فراوانی است و به دلیل همین ایرادات، دولت و کمیسیون یکسری شروط را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه عزم این کنوانسیون در راستای استرداد مجرمان است، گفت: بر اساس این کنوانسیون، یکسری افراد را که آمریکایی‌ها مجرم تشخیص می‌دهند، باید تحویل آنها دهیم.

حاجی‌دلیگانی با تأکید بر اینکه طبق مفاد این کنوانسیون هیچ شرطی برای تصویب آن در مجالس دنیا قابل پذیرش نیست، گفت: چرا کشور را می خواهید دچار مشکل کنید؟ عده‌ای در مجلس و هیأت دولت فکر می‌کنند اگر این لوایح به تصویب برسد، اروپایی‌ها در برجام می‌مانند. این در حالی است که اروپا مشکل تعرفه خود را با آمریکا حل کرده و در برجام نخواهد ماند.

در پایان نمایندگان با ۱۳۶ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس، ایراد شکلی شورای نگهبان به لایحه پالرمو را رفع کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید