اندیشکده امنیتی آمریکایی استراتفور تحلیل کرد

گزینه‌های محتمل ایران برای پاسخ به آمریکا و اسرائیل

کدخبر: ۲۱۹۲۳۶
اندیشکده امنیتی آمریکایی استراتفور مدعی شد که ایران برای پاسخ دادن به آمریکا و اسرائیل از جنگ افزار سایبری و گروه های نیابتی استفاده خواهد کرد.
گزینه‌های محتمل ایران برای پاسخ به آمریکا و اسرائیل
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، در ماه‌های اخیر، ایران با چالش‌های متعددی مانند خروج آمریکا از برجام، بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌های آمریکا و حملات اسرائیل به سوریه مواجه بوده است. مانند هر کشور دیگری که برای دفاع از خود مصمم است، ایران نیز نیاز دارد تا به آمریکا و اسرائیل پاسخ دهد. اما ایران برای پاسخ دادن چه گزینه‌هایی در اختیار دارد؟ اندیشکده امنیتی آمریکایی استراتفور، طی گزارشی برای پاسخ دادن به این پرسش، گزینه‌های احتمالی ایران در برابر آمریکا و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

به گفته این اندیشکده، از آنجا که ایران مصمم است تا منافع اقتصادی برجام را حفظ کند، به خاطر نگرانی از دور کردن اتحادیه اروپا از خود، نسبت به تشدید برخی از اقدامات تلافی‌جویانه‌اش محتاط است.

استراتفور مدعی شد که ایران برای پاسخ دادن به آمریکا و اسرائیل از ابزار‌های نامتقارن، مانند جنگ‌افزار سایبری - که منتسب کردن آن‌ها به ایران دشوار است- یا حمایت از نیرو‌های نیابتی در کشور‌هایی همچون یمن، استفاده خواهد کرد.

این اندیشکده ادامه داد: " در تصمیم‌گیری درباره اینکه چگونه به آمریکا و اسرائیل پاسخ دهد، ایران بایستی اثرات دیپلماتیک اقدامات متقابلش را بخصوص در میان اروپایی‌ها محاسبه کند. اروپایی‌هایی که ایران تلاش می‌کند به عنوان بخشی از راهبردش برای مصون کردن خودش در مقابل تحریم‌های آمریکایی، با آن‌ها رابطه خوب داشته باشد".

براساس همین وضعیت، استراتفور مدعی است که ایران برای پاسخ دادن به آمریکا و اسرائیل از گزینه‌ها کم ریسک مانند جنگ‌افزار سایبری و حمایت از گروه‌های نیابتی در منطقه استفاده خواهد کرد. منتشب کردن چنین اموری به ایران دشوار خواهد بود.

البته از بین این دو گزینه، استراتفور، به کارگیری جنگ‌افزار سایبری را محتمل‌ترین ابزار ایران توصیف کرد.

استراتفور با اشاره به حملات سایبری سابق منتسب به ایران، مانند حمله ویروس شامون در سال ۲۰۱۲ به شرکت نفتی آرامکوی عربستان، مدعی شد اکنون می‌توان انتظار داشت که ایران مجددا از این ابزار‌ها استفاده کند.

در رابطه با گروه‌های نیابتی، هم به روابط ایران با گروه‌هایی مانند حماس اشاره و ادعا شده که ایران در مقابل اسرائیل به حماس اتکا خواهد کرد.

در پایان ارزیابی استراتفور آمده: " با توجه به اینکه هم آمریکا و هم اسرائیل به دنبال دلایلی برای زدن ایران هستند و مذاکرات با اروپا در جریان است، تهران از گزینه‌های کم خطر برای پاسخ دادن به دشمنانش استفاده خواهد کرد".

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید