گشتی در لابه لای آگهی‌های نماز و روزه استیجاری

مظنه نماز و روزه قضا چند؟ از 70 هزار تومان تا...

کدخبر: ۲۱۹۴۰۵
اقتصادنیوز: چرخه اقتصادی، نماز قضا، روزه وکفاره های مختلف مورد توجه روزنامه ایران قرار گرفته است. به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه در گزارشی در این باره نوشت: ادای دین نماز و روزه مردگان، این روزها برای خیلی‌ها اشتغالزایی کرده. چه کاری بهتر از این برای یک خانم 70 ساله که تنها کنج خانه نشسته.
مظنه نماز و روزه قضا چند؟ از 70 هزار تومان تا...

هم ثواب می‌برد و هم درآمدی کسب می‌کند. حتی کار آنقدر بالا گرفته که در سایت‌های پربازدید هم برای این کار آگهی می‌دهند؛ آگهی‌هایی عمدتاً با عنوان «نماز و روزه استیجاری» که در آن به شما اطمینان می‌دهند اعمال توسط طلبه سطوح عالی یا فرد مورد اطمینان، انجام می‌شود و موازین شرعی به طور کامل رعایت خواهد شد.

«برای هر ماه نماز قضا 100 هزار تومان، روزه یک ماه 450 هزار تومان و ختم قرآن 250 هزار تومان.» این رقمی است که یکی از آگهی دهندگان اعلام می‌کند و می‌گوید: «اطمینان داشته باشید که اعمال توسط طلبه و در کوتاهترین زمان ممکن انجام و دِینش از گردن درگذشته برداشته می‌شود. خدا رحمت کند و ثوابی هم به ما برسد ان‌شاءالله.»

آگهی دهنده دیگر خانم و متأهل است. روی این نکته یعنی تأهل تأکید دارد. او هم اطمینان می‌دهد که در اسرع وقت نماز و روزه و ختم قرآن را انجام می‌دهد: «فقط این را بگویم که روزه را در شش ماه دوم سال می‌گیرم. در ضمن آنهایی که تعداد سال بالا دارند می‌توانند اقساطی پرداخت کنند. برای روزه ماهی 500 هزار تومان می‌گیرم و اگر اقساط ببندید، کمی بالاتر می‌رود.»

از دیگر کسانی که آگهی داده، آقایی است که می‌گوید طلبه و متأهل است: «در ماه مبارک رمضان شایسته است به یاد اموات و اهل خاک باشیم. نیت من هم خیر است و اگر کسی جهت خیر و قضای دین اموات و از دست رفتگان قصد انجام نماز یا روزه یا ختم قرآن و صلوات داشته باشد، با کمال میل به بهترین و کاملترین نحو انجام می‌دهم تا مشکل حقیر هم رفع بشود ان‌شاءالله. انواع چله و ختم قرآن را هم قبول می‌کنم و قیمت هم کاملاً توافقی است. البته که من اسمش را قیمت نمی‌گذارم و می‌گویم هدیه که آن هم با توافق شماست.»

 یکی دیگر از آگهی‌دهندگان در متن آگهی عنوان کرده که روی صحبت حضوری را ندارد و به خاطر مشکلات شدید مالی، نماز و روزه درگذشتگان را با عالی‌ترین قیمت و حتی به صورت قسطی انجام می‌دهد. البته قسط‌‌ بندی فقط شامل روزه و نماز است و برای ختم کل قرآن، 130 هزار تومان را اول می‌گیرد و قیمت جزء خوانی هم 5 هزار تومان است.

مشکلات شدید مالی همان چیزی است که بیشتر آگهی دهندگان را به این کار وا می‌دارد، چراکه قطعاً ادای دین درگذشتگان کار چندان راحتی هم نیست و کوچکترین قصوری در آن، ضامن را مدیون می‌کند.

«نمی‌خواهم مدیون کسی باشم. خدا شاهد است تا به حال هیچ کم نگذاشته‌ام و انگار که نماز و روزه پدر خودم را بجا آورده‌ام.» این را خانمی 42 ساله می‌گوید که به گفته خودش شوهرش مریضی سخت دارد و برای درآوردن خرج خانه و آبروداری، حتماً باید چند سال نماز و روزه بجا بیاورد: «خودتان می‌دانید برای بعضی خانواده‌ها سخت است که تحت پوشش کمیته امداد بروند خصوصاً در قم که من ساکن هستم. چه کاری بهتر از این؟! هم ثواب دارد و هم مشکل مالی من و خانواده‌ام حل می‌شود. همه هم با رضا و رغبت می‌آیند سراغم. این هم برای شادی و خلاصی اموات خودتان است و هم برای خانواده‌ای کمک خرج شده. چه ثوابی از این بالاتر؟»

او برای نماز و روزه یک سال جمعاً یک میلیون و 200 هزار تومان و برای ختم قرآن 300 هزار تومان دریافت می‌کند و تأکید دارد که اگر 3 سال به بالا نماز داشته باشید، تخفیف جزئی هم داده می‌شود.

قیمت‌ها برای نماز و روزه قضا، رقابتی هم هستند. مثلاً کسی تأکید دارد که کمترین قیمت را دارد: «برای نماز ماهی 70 هزار تومان می‌گیرم که اگر یک ساله بخواهید، کمتر می‌شود. حدود 800 هزار تومان می‌شود و 40 هزار تومان هم تخفیف دارد. برای روزه هم روزی ۲۰ هزار تومان که یک ماهش ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. قرآن جزئی ۷ هزار تومان و ختم کامل۲۱۰ هزار تومان می‌شود. سنگ قبور را هم رنگ می‌کنم که بسته به نوع سنگ و اندازه و رنگ آن از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا 80 هزار تومان می‌رسد نهایتاً. کلش هم قابلی ندارد. کار خیر و ثواب است و ما می‌خواهیم گره‌ای از زندگی‌مان باز شود وگرنه اصلاً چرا پول بگیرد آدم؟! اگر می‌بینید کسی قیمت‌ها را بالاتر می‌گوید، خودش اعمال را بجا نمی‌آورد و احتمالاً  می‌دهد کسان دیگری انجام دهند چون به هرحال دین است و کسی راضی نمی‌شود زیر دین درگذشته‌ای بماند.»

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید