«Axios» تحلیل کرد

چرا دیدار ترامپ و روحانی محال است؟

کدخبر: ۲۲۰۱۲۶
اقتصادنیوز:باربارا اسلاوین در «Axios» درتحلیلی به مشکلات روابط ایران و آمریکا پرداخت.
چرا دیدار ترامپ و روحانی محال است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب این تحلیلگر نوشت: پس از نشست سنگاپور، یکی از مهم ترین سوالاتی که اکثرا آن را طرح می کنند این است که آیا ترامپ ممکن است مشابه با ایران خواهان ایجاد شکاف با کره شمالی باشد.

برگزاری چنین نشستی بین ایران و آمریکا به همان اندازه که بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون شکل گرفت بی سابقه خواهد بود: از زمان انقلاب ایران در سال 1979 هیچ رئیس جمهور آمریکایی با رئیس جمهور ایران دیداری نداشته است. حتی اوباما که زمینه شکل گیری توافق هسته ای با ایران را فراهم کرد با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل روبرو نشد.

اما دلائل غیرممکن بودن چنین دیدارهایی به چند عامل برمی گردد:

- اگر چه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا؛ پیشنهاداتی مبنی بر ایجاد توافق جدید داد که در آن در ازای تغییر چشمگیر سیاست ایران؛ تحریم های اولیه آمریکا علیه این کشور لغو خواهد شد و زمینه عادی سازی روابط بین دوکشور فراهم می گردد، اما اکنون آمریکا برای از سرگیری مذاکره مجدد با ایران هیچ استراتژی مشخصی ندارد بلکه آن ها در مقابل برای وادارسازی ایران به نقض توافق هسته ای بر تشدید فشارهای اقتصادی تمرکز کرده اند.

- اکنون ایران با وجود پای بندی به توافق، هیچ گونه تمایلی برای برقراری دیپلماسی سطح بالا با کشوری که به طور یکجانبه برجام را نقض کرده است ندارد. ایران در مقابل برای حفظ توافق هسته ای و کاهش اثر بخشی تحریم ها بر همکاری با شرکای تجاری اروپایی و آسیایی تاکید دارند.

- متحدان منطقه ای آمریکا به طور خاص اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به طور جدی مخالف برگزاری چنین نشست هایی بین آمریکا و ایران هستند در حالی که در مقابل کره جنوبی و تا حدودی کمتر ژاپن، ترامپ را برای برقراری مذاکره و دیدار با کیم جونگ اون تشویق کرده اند تا از این طریق از هر گونه شروع جنگ در منطقه آسیای شمال شرقی جلوگیری کنند.

محور اصلی

برای برقراری روابط بین آمریکا و ایران به مذاکرات جدی و اقدامات اعتماد ساز نیاز است. به همین دلیل موفقیت دستیابی به برجام در دوران اوباما چند سال طول کشید. بنابراین این دستاورد به احتمال زیاد تکرار نخواهد شد و همچنین این روابط تا زمانی که رئیس تخریب گر ( دونالد ترامپ) در قدرت است بهبود پیدا نخواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید