آلمان چرا در اتریش جاسوسی کرد؟

کدخبر: ۲۲۰۳۲۳
«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش از آلمان خواست تا درمورد جاسوسی برلین از سیاستمداران، شرکت ها و نهادهای بین المللی در خاک اتریش شفاف سازی کند.
آلمان چرا در اتریش جاسوسی کرد؟

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از رویترز، کورتس در کنفرانسی خبری با حضور «الکساندر فان در بلن» رئیس جمهوری اتریش اظهار داشت: چنین اقدامی نباید میان کشورهای دوست رواج داشته باشد. 
وی افزود: خواست ما این است که بدانیم چه افرادی رصد شده اند و این جاسوسی چه زمانی خاتمه یافته، همچنین می خواهیم مطمئن شویم که این مساله متوقف شده است.
کورتس گفت که اگر گزارش اخیر رسانه های اتریشی حقیقت داشته باشد، این فعالیت های جاسوسی با اقدامات پیشین تفاوت دارد. 
صدراعظم اتریش اعلام کرد که دولت وی با مقام های آلمانی در تماس است و آنها آماده همکاری در این زمینه هستند. 
روزنامه اتریشی «اشتاندارد» و هفته نامه «پروفیل» گزارش دادند که سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) در فاصله سال 1999 تا 2006 از حدود دو هزار نهاد سیاسی، شرکت، بانک، سازمان بین المللی و تولیدکننده سلاح در اتریش جاسوسی کرده اند.
اولین بار در سال 2014 فاش شد که سرویس های اطلاعاتی آلمان به آمریکایی ها کمک کردند تا از شرکت ها و مقام های اروپایی جاسوسی کنند. 
اشتاندارد و پروفیل اعلام کردند که یک منبع آلمان اسناد و اطلاعات مربوط به جاسوسی BND را به آنها داده است.
بنا بر تحلیل های این دو نشریه، حدود دو هزار هدف جاسوسی در میان این اسناد شناسایی شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی، سفارتخانه های آمریکا و ایران، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همچنین بانک ها، شرکت ها و وزارتخانه های اتریشی و خبرگزاری APA جمهوری آذربایجان از جمله نهادهایی هستند که هدف جاسوسی قرار گرفته اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک