خاطره فوتبالی از خاتمی و ژاک شیراک

کدخبر: ۲۲۰۵۰۱
مصطفی معین در یک یادداشت به وابستگی فوتبال و روابط بین الملل پرداخت و در این باره به خاطره ای از دیدار خاتمی و ژاک شیراک اشاره کرد.
خاطره فوتبالی از خاتمی و ژاک شیراک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، مصطفی معین نوشت: به مناسبت جشن و شادی مردم و جوانان پس از پیروزی و صدرنشینی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 خاطره ای را در این زمینه برایتان تعریف می کنم. این را هم بگویم که من از جمله افرادی بودم که نتیجه مسابقه فوتبال ایران و مراکش و پیروزی ایران با یک گل بادآورده را از قبل پیش گوئی کرده بودم.

خاطره: در پاییز سال 1377(1998) برای شرکت در اجلاس عمومی یونسکو و ایراد سخنرانی به پاریس رفتم. به فاصله دو سه روز بعد آقای خاتمی هم برای سخنرانی درباره"گفتگوی تمدن ها" در همان اجلاس به پاریس آمدند. در برنامه ایشان شرکت در ضیافت شام رییس جمهور فرانسه پیش بینی شده بود که چون آن ها پروتکل تشریفات رسمی خود را که در آن مشروبات الکی وجود داشت نمی توانستند تغییر دهند قرار شد در پذیرایی عصرانه ایشان شرکت کنیم.

آقای شیراک با آن جثه بزرگ و در سن کهولت از پله های طبقه بالا تا حیاط کاخ الیزه پایین آمده و در انتظار خوش  آمد گویی به میهمان نام آور خود بود و همین کار را در بدرقه نیز انجام داد.

در دیدار و پذیرایی آقای ژاک شیراک فقط آقای خاتمی، خود من، سفیر وقت ج.ا.ایران در فرانسه (آقای علیرضا معیری) و آقای دکتر احمد جلالی ( سفیر ما در یونسکو ) حضور داشتیم. همراه با صرف میوه ، چای یا قهوه، گفتگوی صمیمانه ای از هر طرف در گرفت. از جمله آقای شیراک بدون مقدمه صحبت را به فوتبال برد و اینکه روابط ایران و آمریکا و مسابقه فوتبال دو کشور را در جام جهانی 1998 با حساسیت پیگیری می کرده است. او همچنین احساس شادی و هیجان خود را از نتیجه مسابقه حساس فوتبال ایران و آمریکا و پیروزی ایران بیان کرد. (بیاد دارید که ایران در خردادماه آن سال ابتدا بر استرالیا پیروز شد و سپس در لیون با نتیجه دو بر یک تیم ملی آمریکا را مغلوب کرد حمید استیلی  ومهدی مهدوی کیا زننده گل های ایران بودند و ایرانیان یکپارچه در این جشن ملی به خیابان ها ریختند. گل پیروزی ایران بعدها گل قرن نامیده شد و این بازی به دلیل روابط بحرانی ایران و آمریکا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی ترین بازی جام جهانی نام گرفت.)

خلاصه که فوتبال عملا با روابط بین الملل گره خورده است و کشورها به طور ویژه در این زمینه سرمایه گذاری می کنند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید